2017-01-19

Vad kan och skall man göra om man har köpte ett fordon inom EU i god tro och detta bli sedan beslagtaget av polisen i Sverige?

Hejsan

Jag & en vän till mig åkte till England för att köpa husvagn, efter att jag har kollat en bra tid efter att dessa vagnar har bra priser mot Sverige. Min vän som tidigare varit i England & köpt husvagn där, följde med som rådgivare åt mig. Vi hade flugit från Göteborg den 19 oktober kl 07,25. kontaktade i England då en firma som sa sig ha en bra vagn till oss. Men efter ha kört bil dit kunde vi konstatera att denna ej var något för oss. Under tiden hade jag haft dels mejl kontakt & telefon kontakt med en annan säljare - Mark Miller.

Han jobbade till kl 17,00 & kunde av dessa naturliga skäl ej visa oss hans husvagn fören efter detta .Så det blev bestämt att vi kom hem till han senare samma dag . Efter flera mil i bilen har nu klockan hunnit bli ca 20,00. Han kunde där då visa upp en Fin Hobby 460 premium, 2012 års modell. Alla Original handlingar hade han att visa upp enligt hans egna utsaga, samt 2 nycklar till husvagnen. Vi kunde då konstatera att husvagnen hade, små defekter, men som kunde repareras till mindre kostnader, samt en bakruta som var sprucken i ytter plasten ( ett vanligt fel med just dom). Allt verkar OK .

Vi kollade Loggboken som följer vagnen från första ägaren, samt kollar på skylten med chassi nummer som sitter inne i front huven. Men här ser allt bra ut tycker vi. Ram numret på chassit frågar jag efter men det känner inte Mark Miller till. Ej heller min vän som säger baktill, där vi kollade men ej fann det. Klockan är nu efter 21,00 & vi är ganska trötta efter en dag i bil i vänster trafiken. Allt verkar ju bra & Mark Miller menar att han har köpt husvagnen av personen som är inskriven i Loggboken - MR Peter Jackson när den mer eller mindre var ny. Så vi bestämmer oss för att göra affär av detta .Vi kommer överens om ett pris 9500 Pund. inkl. att Mark Miller transporterar Husvagnen igenom England till Hamnen för DFDS i Immingham . Hand skrivet kvitto skrivs & dagen efter skall vi träffas åter för att kunna gå till banken, så vi kan göra en internationell banköverföring till Mark Miller.

Tidigt på morgonen hinner jag & vännen med att göra en annan husvagns affär som även den finns i närheten. Denna affär är helt grön & denna husvagnen ser alla handlingar ut på ett liknade sett dock ej exakt likadant. Men det kan skilja sig i dokument säger min vän som har handlat andra vagnar. Så vi åker under lite tidspress till Mark Miller, där vi gemensamt åker till Hans bank & får fram hans Bic nummer m.m. Sedan kan vi köra vidare till ett stadsbibliotek för att där hyra en dator med internet så vi kan genomföra överföringen av köpet . Allt verkar gå som det ska & alla är nöjda . Vi har ett flygplan att passa, så vi tar farväl & åker . När han fått in pengarna på sitt konto så levererar han husvagnen enligt överenskommelsen.

Senare när vi sak skicka efter COC dokument från Hobby fabriken i Tyskland, ca 1 månad senare. Ska det visa sig att chassinumret är manipulerat, samt vidare i deras tur kontaktar dom polisen i England. Där det sak visa sig ligga en anmälan om stöld på husvagnen. 2014. Samma dag blir jag kontaktad av Mats Carlsson på Larmtjänst som säger att ett försäkringsbolag gör anspråk på husvagnen i England. 15 timmar senare har polisen i Ljungby hämtat & beslag tagit Husvagnen från mig.

Efter detta har jag varit i Kontakt med Mark Miller . som först tror att jag driver med han, eller försöker bluffa mig tillbaka pengarna . Han lovar & svär att han har köpt husvagnen av MR Peter Jackson. Samt säger att han minsann har alla de papper som krävs för att påvisa detta. Samt inte är jag orolig för att jag påvisade att han lär bli kontaktad av polismyndigheten. Därefter ca en månad senare säger han att någon polis ej kontaktat honom för att han har ju alla papper i ordning. Nu när det har gått snart 3 månader har jag själv förstått att Mats Carlsson på Larmtjänsten EJ är en Neutral myndighets person utan han ser ju till Försäkringsbolagets intresse i England. Han säger nu att Försäkringsbolaget nu vill ha förslag på frakt tillbaka till dom alternativt sälja vagnen här i Sverige till oss och om vi vill lämna ett bud på denna. Vart på jag har börjat på egen hand forska i hur lagen säger om köp i god tro i England. Sedan blev jag tipsad att prata med er.

Hur ser ni på detta?
Hur bär man sig åt vidare & hur ska man göra?

Jag kommer att gå till polisen i Ljungby för att göra en polis anmälan om bedrägeri mot Mark Miller. Samt lämna mitt anspråk på ägande rätten till husvagnen, då jag har köpt denna i god tro.

Mvh Micke


Hej Micke

Ja, det är helt rätt att de första du skall göra är att du skall polisanmäla hela händelsen, och göra anspråk på att du skall omgående få tillbaka vagnen.

Frågan vi funderar över nu är om den där försäkringsmannen Mats Carlsson på Larmtjänst verkligen har och kan bevisa vem som skulle vara den rättmätiga ursprungs ägaren av vagnen? För kan inte Mats Carlsson på Larmtjänst lägga fram bevisuppgifter och konkret fakta bevis angående detta så har du rätten på din sida att få tillbaka vagnen omgående.

Sen är ju frågan vad polisutredningen har kommit fram till avseende när vagnen beslagtogs, och om denna är ännu slutförd? För kommer man fram till i denna polisutredningen att inget brott är begånget, så skall polisen lämna tillbaka vagnen till dig omgående eftersom du har dokumentation på att du har betalat för denna och är den rättmätiga äger till vagnen, samt att den har varit i din besittning när polisen beslagtog vagnen i från dig.

Vill Mats Carlsson och Larmtjänst ändå göra anspråk på att dem skall ha vagnen. Så får dem vända sig till domstol och stämma dig civilrättsligt, och då måste dem kunna bevisa vem som skulle vara den rättmätiga ägaren, och sen är det upp till domstolen att avgöra vem som skall anses vara den rättmätiga ägaren till vagnen.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar