2017-01-18

Nu har vi hamnat hos hyresnämnden och dem vill vräka oss. Hur stor är risken att vi blir av med lägenheten, och hur lång tid tar en sån process?

Hej

Mitt namn är Anna och jag bor med min mamma. Då mamma har rest under 2016 har jag haft inneboende under cirka 6 mån. Denna kille har endast betalat in 3 månader som han kan bevisa.
Han har alltså anmält min mammas ( hennes bostad) eftersom att han blev tvungen att flytta fast han inte ville.

Nu har vi hamnat hos hyresnämnden och dem vill vräka min mamma.

Vi har vittne (granne) som bekräftar att jag har varit hemma, och att jag nån gång bara har sovit hos min pojkvän.

Hur stor är risken att min mamma blir av med lägenheten, och hur länge tar en sån process då vi är oroliga att vi kommer bli bostadslösa.

Uma


Hej Uma

Ja att din mamma varit bortrest kan dem inte värka henne för.

Men har ni hyrt ut lägenheten till en inneboende utan fastighetsägarens tillåtelse så har ni brutit mot hyreskontraktet och dem har rätt att få er uppsagda från lägenheten.

Eftersom vi inte har alla detaljer och och är insatta i ärendet så kan vi inte svara på hur stor risken är att ni skall bli av med lägenheten.

En normal sådan process som denna tar ca 3-6 månader och är beroende på var i landet det är, och hur mycket hyresnämnden på er ort har att göra.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar