2017-01-20

Hur skall vi dela detta rättvist när vi är sambo och har tagit ett gemensamt lån och lagt i ett hus som min sambo äger, samt jag har lagt in egna pengar också i huset?

Hej!

Jag och min sambo ska gå skilda vägar. Vi har tagit ett gemensam lån och som säkerhet och lagt det i ett hus som han äger.

Vi har köpt ett hus utomlands och renoverat detta för 300 000 kr. Dom resterande 200 000 kr har min sambo använd för att bygga ut sitt hus med ett rum.

Vi har även lagt 100 000 kr på renovering av taket med pengar som vi har sparat, eller jag har sparat från min inkomst.

Nu vill han köpa ut mig med 80 000 kr för huset utomlands, och tar över hela lånet med 500 000 kr.
Banken säger att lånet inte kan tas över av någon eftersom det är kopplat till fastigheten.

Vi har inte betalad ränta på detta lånet.

Hur kan jag göra att det blir rättvist?
Kan man skriva ett avtal oss emellan om lånet?

Är i övrigt osäker om jag vill sälja huset och tänker komma med ett motbud till honom.

Tack i förväg!

Med vänliga hälsningar
Ingrid


Hej Ingrid

Eftersom din sambo står som ensam ägare till huset i Ungern och ni bara är sambo, så har du ingen som helst rätt till huset, och detta oavsett vad för lån ni har tagit gemensamt eller vad du har betalat för på huset.

Enligt sambolagen i Sverige är huset är att betrakta som din sambos enskilda egendom. Samt att eftersom banken säger att lånet är kopplat till huset, så har du inget med detta lånet att göra. utan det är något som din sambo skall betala och ta ansvar för själv.

Det du skall göra angående lånet på 500 000 kr. Är att du skall se till så att banken tar bort dig som betalningsansvarig för detta lånet, och detta eftersom du inte har med det att göra. Så lånet är kopplat till huset, och du inte är ägare till detta huset.

Du skriver vidare att du har betalat 100 000 kr för en renovering på hans enskilda hus. Å nu erbjuder han dig 80 000 kr. Rimligt vore om han betalar tillbaka dem 100 000 kr till dig som du påstår att du har betalat för renoveringen på ett hus som du inte äger.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar