Hej, jag hoppas du kan hjälpa mig med
mitt problem.
Dec 27 försökte jag att koppla pengar
via Western Union på nätet och min transaktionen nekades av deras
"säkerhetsavdelningen". Jag fick ett e-postmeddelande mina
pengar skulle återbetalas till mig inom 7 dagar. När jag försökte
att fråga varför de nekas min överföring jag fick ett
e-postmeddelande de kunde inte avslöja sin "politik" och
ber mig att fylla ett formulär kräver massor av personlig
information från mig för att beslutet skall "ses". Jag
tappade den eftersom jag inte tror att de hade rätt till all denna
information och jag hade alternativ för att skicka pengar.
Över 10 dagar gått och ingen
återbetalning. Jag trodde att det berodde på semester så jag
gjorde inget krångel. Efter 2 veckor hade passerat jag beslutat att
lämna in en kundcase / anmärkning frågar var min återbetalning
var. I deras e-postsvar bad de mig att ge dem mitt kontoutdrag som
täcker perioden sedan transaktionen gjordes för att de ska granska
mitt fall (!?). Jag såg genast röda flaggor med detta och bara i
fall kontrolleras med min bank som också bekräftat att WU inte
behöver mitt kontoutdrag och har ingen anledning att be om det. Jag
skrev tillbaka att informera dem om att de skulle kunna göra
bidraget bara genom att använda transaktionsuppgifter, överföringen
gjordes på nätet och mitt bankkonto har verifierats via
internetbank i deras system. De bör lätt kunna kontrollera om de
har återbetalas mig eller inte bara bygger på transaktions-ID. De
kommer tillbaka till mig bekräftar de behöver mitt kontoutdrag
"eller ring oss. Jag kallar dem via telefon. Den första killen
säger "pengar var återbetalas till dig", "Jag är
säker". "Ok, skicka mig transaktionsnumret", säger
jag, "och jag kommer att kontrollera med min bank att se varför
det inte syns på mitt konto". Då han talar till vissa
"avdelningar" och ansluter mig till någon annan. Hon säger
att bidrag inte har behandlats. Säger att jag kommer säkert att
återbetalas, men de behöver för att "undersöka" frågan
först. Hur som helst hon lugnar mig skulle jag få ett
e-postmeddelande som informerar mig när jag skulle få min
återbetalning. Då får jag följande e-post:
"Vi är för närvarande
undersöker din anmälan och kommer att kontakta dig så snart vi har
avslutat vår undersökning. Om vi inte har avslutat vår
undersökning inom 20 dagar, kommer vi att skicka en uppdatering om
framstegen och status för vår undersökning.
För att säkerställa att vi förse
dig med korrekt upplösning vi skulle uppskatta om du skulle lämna
följande information: Kopia av kontoutdrag / s under de senaste två
fakturering cykler.
Så är de inte bara olagligt att
fördröja min återbetalning och undanhålla mina pengar för en
hemlig tid (för en tjänst som de aldrig levereras) men de håller
också insistera på mitt kontoutdrag, som är helt irrelevant.
Är detta en rättslig praxis? Kan de
hålla mina pengar utan någon tjänst levereras i första hand? Får
de begära mitt kontoutdrag som en förutsättning för att granska
mitt fall? Vilka är mina alternativ för att få pengarna tillbaka,
tack? Tyvärr betalade jag online via banköverföring och inte via
kreditkort ... lärdom jag rädd.
Stort tack på förhand
Irana
Hej Irana
När det sker en transaktion och
överförning mellan två banker så framgår det tydligt alla
uppgifter om var pengarna exakt kommer ifrån och var dem exakt
överförs till.
Plus att om en bank inte lyckas med att
genomföra en begärd överföring, så så får dem ju ett överskott
av pengar på sitt eget konto, och som då består av dina pengar.
Samt att när en överföring inte går
igenom eller kan slutföras, så ger bankens dator ett felmeddelande
om detta till dem som jag jobbar på banken.
Så summerar man det du har skrivit
samt hur överförning av pengar via datorer går till idag. Så kan
man enkelt säga att man skulle inte ens behöva kontakta banken, och
begära att få tillbaka dem överförningarna som inte gått igenom
och blivit fullförda.
Men så länge banken kan ha dina
pengar på sitt eget konto och du inte frågar efter dem så kan dem
investera dem och får avkastning på dem på olika sätt. Därför
är dem så glada för att vara så omständliga med att begära så
mycket uppgifter, så du inte skall orka med att begära att få dina
pengar tillbaka.
Nu eftersom det rör en utländsk bank
som Western Union så förstår frågan man måste reda ut är vart
har transaktionen skett till för land där detta kontot finns? För
det är det landets lagstiftning dit du har betalat som gäller.
Av BIC numret första siffror fram går
det vilket land som betalningen skall till.
Sen för att kräva dem på
återbetalning i det landet, så får du kolla upp vilka lagar och
regler som gäller specifikt för det landet.
Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?
Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar