2015-10-03

Vem har och äger rättigheterna till ett företagsnamn respktive firmanamn enligt firma- och företagsregistreringen och varumärkes immaterialrätten?

Hej,

Vet inte om ni enbart svara på privatpersoners frågor eller även företags frågor. Därför skickar jag min fråga till Er:

Jag äger en skönhetssalong i Malmö och 2013 registrerade bolagsverket mitt företagsnamn: Care spa & hudvård Malmö, och med namnskydd i Skåne län. Samma år hyr jag in mig på ett gym för att bedriva spa.

I kontraktet som jag skriver under står det följande:
"Hyresgästen förbinder sig att driva sin verksamhet under varumärket CARE med tillägget SPA, varumärket ägs i sin helhet av FORUM franchise Europé AB, 556564-8556"

Nu har jag lämnat lokalerna och hyr en annan lokal i Malmö. Men vill gärna fortsätta att driva det under namnet som jag äger.

Forum menar nu på att jag inte får lov att ta med mig namnet (som jag enligt bolagsverket äger) p.g.a. det som står i kontraktet, ovan nämnda mening. De hotar nu med att dra in advokater om jag inte lämnar ifrån mig namnet, och så de kan ge det vidare det till eventuellt ny hyresgäst.

Jag har varit i kontakt med PRV (Patent och registreringsverket) för att undersöka om Forum faktiskt äger namnet "Care Spa & hudvård" eller CARE eller ett annat namn som innehåller följande ord; Care, Care spa, Care spa & hudvård, spa, hudvård. Enligt PRV så finns det inga andra varumärken under det angivna org. numret (556564-8556) förutom deras egna (FORUM för kropp och själ med figurmärke av två löpande människor bredvid varandra). Allt detta har jag fått bekräftat via mejl från PRV.

Jag har även en bekräftelse från Bolagsverket (Via verksamt.se) där det står att firman är tecknad under mig och att firmanamnet (med skydd i Skåne län) är Care spa & hudvård Malmö.

Forum själva har däremot lagt väldigt få pengar på att marknadsföra Care som sitt eget, alla kostnader har eventuella hyresgäster fått stå för själv.

Det som bör tilläggas är att det tidigare varit andra hyresgäster som hyrt in sig i samma lokal under namnet CARE (dock ingen som registretat namnet).

Det jag undrar är om FORUM har någon laglig rätt till mitt namn eller på något vis kan driva detta vidare enligt lagen för att få mig att skriva över mitt namn på deras företag?

Finns det någon chans att jag kan få behålla namnet?

Med vänliga hälsningar
Alexandra


Hej Alexandra

Det här handlar om två helt olika juridiska områden och rättigheter till ett namn.

Den första registreringen hos http://bolagsverket.se och http://www.allabolag.se avser endast registing av ditt firma namn, och inom vilken verksamhetsområde samt geografiskt län som ditt firmanamn är namnskyddat som företagsnamn.
Å av det som du har kontrollerat hos http://bolagsverket.se och http://www.allabolag.se samt även skriver om att din motpart Forum inte har registrerat något liknade företags- eller firmanamn hos http://bolagsverket.se och http://www.allabolag.se, och plus att du själv redan har registrerat och dessutom var den först med att registrera ditt företagsnamn ”Care spa & hudvård Malmö”.

Detta innebär nu och gör att du har till 100 % äganderätten till alla rättigheter till firma- och företagsnamnet ”Care spa & hudvård i Malmö”, och därmed med har du nu helt hållet full frihet att ta namnet med dig namnet vart än du flyttar din verksamhet i Malmö, samt helt hållet fritt rätten att använda detta företagsnamn så som du önskar och vill, och i och för din verksamhet i Malmö.

Den andra delen som du skriver om angående en registrering av något på http://www.PRV.se och hos Patent- och registreringsverket, och som är den ända myndighet som ansvarar för frågor rörande all registrering inom immaterialrättens område, och då typ så som patent. Samt att dem utfärdar också ensamrätt till olika tekniska idéer, och dem har hand om registreringen av olika varumärken och dess design.

Plus att eftersom du skriver att du har varit så noggrann och gjort din hemläxa riktigt ordentligt. Genom att du har kollat med och hos http://www.PRV.se och hos Patent- och registreringsverket. Om att din motpart Forum inte har namn registrerat något liknade namn med ”Care spa & hudvård” också vidare, och inom kategorierna hälsa och vård samt omsorg med mera.

Innebär och gör att dem kan inte hävda att ditt företagsnamn ”Care spa & hudvård” skulle göra eller gör ett varumärkesintrång enligt immaterialrättsliga regler.

Därmed utifrån du skriver om att du har noggrant kontrollerat om motparten Forum gjorda några registreringar, samt och de som du nu själv har ombesörjt att registrerat i firma- och företags registret på http://bolagsverket.se och http://www.allabolag.se

Gör att vi gör den bedömningen utifrån detta om att motparten Forum inte har något att komma med mer än bara tomma krav och hot mot dig om att dem skulle ha rätt till namnet ”Care spa & hudvård”. Samt att du har all rätt till ”Care spa & hudvård” och därmed kan använda det helt fritt, och så som du önskar och vill i din verksamhet och marknadsförning i din region och Malmö.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar