2015-08-28

Hur lämnar man ett aktiebolag och säger upp sig får ett styrelseuppdrag i ett bolag och en företags firma?

Hej.

Jag och maken har ett AB där han jobbar och jag har ett annat jobb men hjälper till med det jag kan och betala räkningar osv. Jag kan inte så mycket om det här, å känner att jag vill inte hålla på mer.

Men min make vill kämpa och försöka få det att funka. Men vi ligger efter så mycket och jag ser ingen ljusning, och vi har belånat oss fullt privat för att försöka hålla företaget i liv.

Jag känner att jag dras ner i något jag inte vill vara med på. Jag varken orkar eller har tid och kunskap för att hålla på med papperna.

Maken äger 51% o jag 50% jag blev med i företaget bara för att man måste minst vara 2 st , så att han kunde få ha ett företag.

Hur kan jag komma ur detta?

Mvh Ann-Catrine


Hej Ann-Catrine

Du kan sälja eller skänka bort din andel av aktierna som du äger till din make, så att han äger 100 % av bolaget.

Sen förmodar vi att du sitter även med i styrelsen i bolaget också. Å då säger du upp dig från ditt styrelseuppdrag till bolaget, samt skickar in en ändringsanmälan till http://www.bolagsverket.se på att du har lämnat dina styrelseuppdrag i bolaget.

När du har gjort detta så är du verken med i eller kan du styra något som har med bolaget att göra.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar