2016-04-20

Är ett ekonomiskt skadestånd att betrakta som lön eller inkomst och måste man deklarera för skadeståendet samt uppge detta när man söker bostadsbidrag och socialbidrag enligt socialtjänstlagen?

Hej!

// Min son 12 år,han har från försäkringsbolaget If fått en ersättning 15,300 kr för ansiktes ärr. Ersättningen bedöms utifrån förändringens utseende, vilken kroppsdel det sitter på och den försäkrades ålder. Vid bedömningen tas hänsyn till storlek, konturer, färg samt hur märkbart det är för annan person. I min sons fall har försäkringsbolaget bedömt utseende förändringen som framträdande. Bakgrund.

I december 2013 blev min son skadad under skoldagen på grund av mobbning på skolan. Han föll och slog sitt ansikte. Vi sökte då akut hjälp på sjukhuset, men ärren på hans ansikte är kvar efter att det gått mer än 2 år. På grund av den mobbning min son utsatts för i skolan hade jag mycket kontakter och många samtal med rektorn, skolpsykologen, skolkurator, mentor t.o.m. skolverket för att min son ska ha rätt till trygghet och säkerhet i skolan.

Sedan hade jag mycket kontakt med socialförvaltningen . Min son var tvungen att lämna den här skolan. Vi kämpade mycket för att byta skola och få en plats på en annan skola. Min son lyckades till sist få en plats på en bra skola.

I mars 2016 ansökte jag om psykisk, fysisk skadeersättning för min son hos försäkringsbolaget . Efter utredningen har försäkringsbolaget beviljat ersättning och satt in dessa pengar -15,300 på mitt konto. Jag påtalade till dem att detta var fel, eftersom skadeersättningen tillhör min son. För att barns skadeersättning alltså tillhör barnet.

Enligt en försäkringsjurist måste man se barnets perspektiv. Jag som vårdnadshavare måste öppna ett konto till min son, utan föräldrars tillgång. Nu har min son ett spärrat konto utan ränta alls och hans pengar 15,300 blir tillgängliga för honom på 18-årsdagen. Vi föräldrar har inte tillgång och kan inte förfoga över kontot.

Enligt lag tillhör skadeersättningen min son och det är inte till kläder, hushåll, mat eller vardagsutgifter.

Syftet är att använda pengarna för min son behov i framtiden ,t.ex. plastikoperation för att ta bort ärret och något annat livsviktigt behov för honom. Jag anser alltså att de pengar som min son fått i ersättning för sin skada inte skall påverka vår rätt till ekonomiskt bistånds hjälp.

En kopia av beslutet från försäkringsbolaget och en kopia från barnets spärrat bankkonto bifogas. //

Jag skrev detta brev till min social sekreterare och hon sa att det inte var tillräckligt med argument för att inte räkna av den summan 15,300 från vårt ekonomiska bistånd.

Det är jätte tråkigt! Det är så orättvist, jag är mycket orolig för det, jag kommer inte få bistånd hjälp den perioden och kan inte få pengarna tillbaka från banken för att de är spärrat.

Hur kan jag överklaga och vad kan jag göra mer än jag har gjort redan?

Måste jag meddela försäkring kassan om barns tillgång? Kan det påverka vår rätt till bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag?

Tack på förhand för råd och hjälp!

Med vänlig hälsning
Zara

Hej Zara

Du har helt rätt som du skriver att: ”Enligt lag tillhör skadeersättningen min son, och det är inte till kläder, hushåll, mat eller vardagsutgifter.”

Skadestånd är en ekonomisk ersättning för den skada man har lidit, och är avsett att användas till och för att den skadelidande skall kunna införskaffa diverse dem hjälpmedel eller annan hjälp som personen behöver på grund av den skada som denne personen har åsamkats och lidit.

Samt att både enligt försäkringskassans regelverk om bostadsbidrag och socialtjänstlagen om ekonomiskt bistånd 4 § SOL, så skall man inte anse att ett skadestånd är att betrakta som lön och en inkomst, och därmed skall inte ett skadestånd ge avdrag på det ekonomiska biståndet när man beräknar det.

Det du kan göra nu, är att du får överklaga beslutet till förvaltningsrätten.

Tillsammans med beslutet ifrån både försäkringskassan och socialtjänsten är dem skyldiga att bifoga ett informations papper där det står om hur man gör när man vill överklaga ett förvaltningsbeslut som dem har fattat. Har dem inte bifogat denna informationen så har dem brustit i sin förvaltningsskyldighet, och därmed är deras beslut inte giltigt.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

2 kommentarer:

  1. Thomas Holmqvist2017-01-20 13:24

    Hej jag heter Thomas och undrar lite om skadestånd.
    nu är det så att jag jobbar som boendehandledare och på mitt jobb så sparkade min brukare mig och ena sparken träffade min tumme så pass att en benbit lossnade.
    resultatet är gips 3 veckor sjukskrivning 4 veckor.
    kommunens försäkringsbolag Ersätter sveda och verk om man är sjukskriven mer än 30 dagar. och i mitt fall 4 veckor = 28 dagar.
    jag har varit i kontakt med facket och väntar på svar därifrån men skulle dock vilja höra från fler håll vilka möjligheter man har att kräva Kommunen på ersättning för sveda och verk eftersom deras försäkring inte gör det och kommunen är ju ytterst ansvarig för min säkerhet och våld är inget jag har tillägg på lön för eller i mina arbetsuppgifter.

    MvH/Thomas Holmqvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thomas

      För ditt ärende spelar det ingen roll vad kommunens försäkningsbolag ersätter eller inte. Dettaeftersom det är upp till varje enskild kommunen att avgöra vilken eller vilka försäkningar dem önskar att ha och vill teckna.

      Kort kan man säga att eftersom du har skadast på din arbetsplats, så skall din arbetgivare se till att du gå helt och hållet skadeslös ifrån detta.

      Så du kan kräva ersättning så du får full lön under hela sjukdomsperioden. Samt ekomisk ersättning för skada och verk av kommun.

      Ersättningen för skada och verk för en bruten tumme brukar rendera i en ersättning på mellan cirka 2 000 – 4 000 kr.

      Radera