2016-12-13

Kan jag ta kontakt med en begravningsbyrå och börja planera min mammas begravning med datum och liknande utan att min syster är närvarande?

Hej.

Jag har en fråga.

Min mor ligger inför döden och min syster har åkt på semester och återkommer inte förrän i början av nästa år.

Får jag ta kontakt med en begravningsbyrå och börja planera min mammas begravning med datum och liknande utan att min syster är närvarande?

Min syster är jurist så jag vill gärna veta vad jag får och inte får göra! Jag har försökt få henne intresserad utav att planera men då de inte hade så bra kontakt de senaste 10 åren är hon helt ointresserad utav att prata och diskutera detta.

Hälsningar
Caroline


Hej Caroline

Hur din mamma vill ha sin begravningen är inget som varken du eller din syster har någon rätt att besluta om.

Men har du din mammas medgivande, så har rätt att kontakta en begravningsbyrå och förhöra sig och planera inför en framtida begravning osv.

När ni har ett färdigt diskuterat förslag med begravningsbyrån på vad som skall ingå också vidare. Kan ni ju av artighet skicka över det förslaget till din syster. Samt att då kan hon inte senare komma och klaga på att hon inte har varit informerad, eller haft möjligheten att yttra sig över begravningsplanerna.

Samt väljer din syster att inte svara på den framtida planerade begravningsplanerna, så får man tolka det som att hon har givit sitt tysta medgivande till detta.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar