2017-04-25

Kan en bostadsrättsförening tvinga mig att flytta och ta bort mina prylar och saker från dem allmänna utrymena?

Hej!

Jag heter Marianne och jag bor i BRF i Gbg med endast 4 lägenheter och alla är tvåor. Huset är hundra år gammalt och trähus.

Nu är det kris för mig i nuläget och jag vill veta vad som gäller juridiskt.

För att göra en historia kort så har följande hänt.

Jag har bott i min lägenhet i 11 år och jag och alla i huset har i alla år haft saker på vinden som är privat saker och skrymmande saker på gemensamhetsutrymmet på vinden. Det finns 3 olika förråd för olika personer i huset gjord av träribbor och hönsnät. Jag har har inget av dessa men jag har två extremt små förråd i källaren (då huset är gammalt och inte moderniserats och det är därför små enligt moderna mått)

Nu har styrelsen bestämt att allt ska bort på gemensamhetsutrymmet för de säger att det är brandrisk att ha saker där och de skriver hot brev till mig att privata saker ska vara borta före 26 april annars vidtar åtgärder som de har skrivit.

Men detta är totalt absurt och en Kafka situation och mina BRF styrelse medlemmar beter sig som Hitler typer och ska bara utöva makt.

Jag har mkt saker och mest av alla och jag vill behålla dessa då det är många saker bla från lådor som är från min mammas bo uppdelning som jag ska gå igenom i lugn och ro framöver. Men jag har inte hunnit el orkat med. Men också så vill jag förvara saker på en vind som är normalt som är skrymmande och som jag vill spara som man generellt kan göra i normala fall.

Nu har styrelse medlemmarna som är 3 personer haft container i helgen och de har kastat sina saker som de har haft på gemensamhetsutrymmet och det har varit manisk i sitt kastande men jag vill inte kasta något av mitt och de jag inte ska ha ska jag skänka till insamling.

Det jag har skrivit till dom i brev är att jag föreslår att betala en hyra för att ha de på vinden el att de byggs mer och nya förråd som jag kan bekosta själv men de vägrar och lämnar ingen motivering el argument varför jag inte får det. De är helt låsta och kan inte hitta lösningar el kompromissa el någonting och jag far så illa i allt detta.

Jag har föreslagits att magasinera men det är vansinnigt dyrt men också att jag inte kan komma åt att rensa.

Vad gäller i en sådan här svår situation? Kan de göra så här rent juridiskt?

Hjälp mig snarast för detta en svår allvarlig och viktig kris och jag behöver hjälp och svar omgånede?

Med tack på förhand.

Bästa hälsningar/ Marianne


Hej Marianne

Har en mariotet av bostadsrättsmedlemmarna beslutat om att man inte får uppbevara något på dem gemensamma utrymmena, så måste alla medlemmar i bostadsrättsförening acceptera och följa ett sådant beslut.

Därför är det inte mycket annat du kan göra än att försöka hitta ett extrent förråd och lager till dina saker.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig? 

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här. 


Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på? 

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar