2015-04-23

Vem ärver vad efter en död och avliden person?

Hej!!!!!

Jag undrar vem som ärver efter min mamma.

1984 dör min ena syster,efterlämnar två minderåriga barn och 1985 dör min pappa. Min mamma fick då köpa ut min systers barn från dödsboet. 2015 i mars dör min mamma ,vi är då tre syskon i livet.

Min fråga är ska min systers barn ärva , och om i så fall lika stor del som vi tre syskon.

Vänligen Ingrid
Skickat från min iPad


Hej Ingrid

Eftersom din mamma köpt ut din döda syster, och hennes barn när din pappa dog 1985. Så ärver bara ni 3 kvarlevande barn efter er pappa, och det blir den delen som er pappa efterlämnade sig av tillgångar enligt den bouppteckningen som då upprättades när er pappa dog.

Dessa 3 delar som ni ärver efter er pappa enligt bouppteckningen, skall därför först räknas av från vad som ni finns i dödsboet nu efter er döda mamma, och innan man delar dessa tillgångarna efter henne.

När detta är gjort så delar man dödsboets tillgångar efter din mamma emellan dem som nu ärver henne, och de innebär att ni är 4 syskon totalt som ärver efter er döda mamma.

Den delen som din döda syster nu ärver efter er döda mamma. Kommer att delas lika emellan hennes barn efter som deras mor redan är död.

Så summerar man det hela nu så ärver din döda systers barn. Endast den fjärdedelen som nu finns kvar efter din döda mamma, och detta först efter att man har räknat bort tillgångarna efter din döda pappa.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar