2015-04-22

Vad händer när man gör en polisanmälan av en person som man anser har begått ett brott?


Hej

Se våra svar efter respektive fråga här nedan i kursivstil.

Har gjort en polisanmälan idag som först rubricerades för falsk ingivelse eller liknande. Men ändrades till förtal. De frågade om jag ville ha skadestånd men inte hur mycket.

Det hela rör sig om en anmälan till socialtjänsten som gör att jag kan förlora mina barn på falska grunder. Personen som gjorde anmälan har inte inte varit här sen hösten -13. Hon känner inte mig men umgås med min förre detta man.

Vad gör jag nu?

Nu får du vänta på att polisen bestämmer sig för om dem skall utreda ärendet eller inte, och de skickar dig ett beslut per post till dig, också får du se vad de kommer fram till att dem skall göra.

Vad händer?

Först fattar polisen ett beslut om dem skall utreda ärendet eller lägga ned det. Om polisen bestämmer sig för att utreda ärendet, så blir de förhör med dem inblandade personerna. När polisutredningen är klar, så skickas ärendet vidare till en åklagare som fattar beslut om de skall väckas åtal eller inte i ärendet. Bestämmer sig åklagaren för att väcka åtal, så går ärendet vidare till domstol och de blir en rättegång om saken.

Hur går jag vidare?

Just nu kan du inte göra så mycket mer än att vänta på ett beslut och besked av polisen, på om dem skall och tänker utreda din anmälan eller inte.

Mvh Petra

Du kan även se polisens eget videoklippet här ovan. Om hur de går till och vad som händer och vad som du kan och skall göra när du har blivit utsatts för ett brott.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar