Hej,
Jag representerar ett reseföretag i
Dubai som erbjuder resetjänster mot skandinaviska resemarknaden.
För en tid sedan köpte en av våra
kunder en gruppresa för 20 personer till en av våra destinationer.
Jag som representant i Sverige har hela tiden haft dialog med kunden
då jag befinner mig här och då vi håller på att starta upp en
filial.
Vi har inga skriftliga samarbetsavtal
gällande priser o.s.v. utan alla korrespondens har skett via mejl
och telefon. Tjänsten förskottsbetalas som är vanlig policy inom
branschen.
Dessvärre blev det så att p.g.a. av
strul med underleverantörer kunde vi inte leverera den här resan
och meddelade detta till kunden. Hela summa betalades oavkortat
tillbaka och kunden valde då omgående att köpa en liknande tjänst
från en annan leverantör.
Produkten var inte identisk vilket
gjorde att priset skilde sig åt, och det är nu kunden har kommit
tillbaka till oss och kräver oss på mellanskillnaden. Vi anser att
då vi återbetalat kunden till fullo, och de dessutom valt att gå
till en annan leverantör för att köpa tjänsten,och att därmed
att våra åtaganden är över. Kunden hävdar motsatsen nu och har
fakturerat oss mellanskillnaden på drygt 100 000 sek.
Han har dessutom hotat skriftligt via
mejl att de ska smutskasta oss inom branschen samt dessutom hävdat
att han genom jurister förbereder en stämning gentemot mig privat.
Vad är era rekommendationer gällande
det här? Skall det göras några åtgärder eller är det som vi
själva anser mest hot för att skrämma. Vad går och inte går att
göra?
Med vänlig hälsning Christian
Hej Christian
Med tanke på priset på resan, och att
du inte har skrivit om det rör sig en privat person eller ett
företag som har beställt resepaketet av dig.
För är det företag som köpt resan
så är det avtalslagen som gäller. Men är det en privat person som
köpt resan, så blir det istället konsumentköplagen ochkonsumenttjänst lagen som skall tillämpas och som du kan läsa merom här, och även resegarantilagen samt paketreselagen och lagen om
lufttransporter.
Plus en viktig fråga som inte är
bevarad i din redogörelse här ovan. Är om hur långt innan den
planerade avresan som du skickade meddelade till kunden om att ni
inte kunder leverera tjänsten.
Har detta skett i god tid innan
avresan, och har kunden haft möjlighet att boka den andra resa utan
att det har medfört merkostnader för kunden. Så har kunden inget
berättigat krav på någon ersättning.
Men om ni har meddelat kunden om den
inställda resan, och detta har skett när in på de datumet för
själva avresan, så kan ni därmed har orsakat kunden en extra
merkostnader på grund av ombokningen till den senare resan som
kunden köpte. Då kan ni bli skyldiga att betala mellan skillnaden
mellan på vad kunden fick betala och vad ert pris var för tjänsten.
Men det är den som stämmer någon som skall och måste kunna bevisa
att den haft dessa merkostnader för att vinna en rättegångstvist.
I de läget som råder nu enligt din
beskrivning här ovan, så rekommenderar vi dig att du skriver och
bestrider alla krav som kunden skickar till dig. Skriv direkt på
kraven och skicka en kopia tillbaka till kunden.
Om kunden lämnar in en
stämningsansökan, och då du får den ifrån domstolen. Så
rekommenderar vi dig att kontakta en jurist eller advokat som är
expert på avtalslagen alternativt konsumentköplagen och
konsumenttjänstlagen samt även resegarantilagen och paketreselagen
samt lagen om lufttransporter. Och som då kan läsa igenom alla dina
handlingar, samt hjälpa dig med att bedöma läget och ge dig goda
råd om vad du skall göra.
Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar