2015-04-19

Kan en medlem uteslutas ur en förening samt organisation, och kan detta då vara förtal eller ärekränkning?

Hej,

Jag har en fråga gällande anklagelser, med vad jag upplever som grovt förtal, utskickat med post från en organisation jag är medlem i. Jag har några frågor, om ni inte behöver se dokumentet först.

Se våra svar efter respektive fråga här nedan i kursivstil.

1: Har jag rätt att ta del av bevisen för dessa väldigt alarmerande påståenden om mig som person?

Vilken typ av organisation som detta rör sig om skriver du inget om. Men är de en myndighet så gälleroffentlighetsprincipen som du kan läsa mer om här.

Men vi tar för givet att det är någon form av en frivillig organisation som du menar här. Dessa organisationer omfattas inte av offentlighetsprincipen. Men i föreningsstadgarna i dem flesta organisationen brukar och kan de stå att dem skall vara öppna och hålla handlingarna offentliga för samtliga sina medlemmar. Å då har du rätt att få läsa och ta del av dem.

2: Har jag rätt att lämna in en stämningsansökan gentemot dessa för att de (enligt uppgift) vidarebefordrar mig anklagelserna som kommer ligga till grund för deras beslut om jag ges fortsatt tillträde i organisationen eller ej?

För att någon delger dig uppgifterna, så kan du inte stämma dem för förtal. De har bara upplyst dig om vilka anklagelser som dem nu har fram för mot dig. Detta klassas inte som förtal, och detta lika lite som en åklagares sakframställan inte kan utgör ett förtal, och även då denne skulle förlorar rättegångsmål.

3. Vem är det som är ansvarig för förtal?

Det är den personen som har skapat och gjort förtalet i första hand. Men även den organisation och personerna som även hjälper till med att att sprider ett falskt rykte och förtal vidare kan bli och vara medskyldig, och kan därmed vara medansvariga.

4. De som lämnar in uppgifterna, organisationen som skickar ut detta med brev eller organisationen om de nekar mig bevisen?

Du kan alltid tillsammans med en stämningsansökan. Begära att domstolen utfärdar ett förelägger om att motparten skall inkomma med diverse handlingar som utgör bevis. Men risken är då stor med att dessa bevis försvinner på vägen och innan dem ges in till domstolen. Det är mycket bättre om du själv kan, eller om du be någon annan om hjälp med att samla in dessa bevis åt dig innan du stämmer någon.

6. Eftersom jag själv vet att påståendena ej stämmer undrar jag vilka rättigheter jag kan tänkas ha gentemot stadgar i en organisation, de kan ju ej ha rätt över svensk lagstiftning?

Stadgarna i en förening styr bara föreningen ändamål och verksamhet, och kan därmed aldrig bli gällande över vad Sveriges rikes lag föreskriver och stipulerar.

Tusen tack på förhand,

Anna

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar