Alla EU-länder måste ha en minimum
konsumentskyddsnivå vid e-shopping och e-handel som anges här i EU
direktivet, men varje EU land har rätt att införa ett bättre och
utökat konsumentskydd än vad som anges här.
Vid e-shopping och e-handel ingår du
ett distansavtal med en näringsidkare och om ni inte träffas
personligen. För att lagen ska vara tillämplig måste
näringsidkaren ha sin verksamhet organiserad så att avtal kan ingås
på distans. Några exempel på distansavtal är när ett köp sker
via en e-handels- och e-shoppingsida på Internet, eller en
telefonförsäljare ringer, samt via postorder och tv-shopping osv.
Information vid ett köpet som sker via
en e-handels och e-shoppings webbplats skall alltid ange information
om:
- Att det finns möjlighet att ångra sig
- Hur ångerfristen räknas
- Hur du ska göra om du vill ångra dig
- Vad som gäller när du utnyttjat din ångerrätt
- Namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot
- Upplysningar angående garantier och service
- Villkoren för att säga upp avtalet om det gäller tills vidare eller längre än ett år
- Informationen ska ges till dig snarast efter det att avtalet har ingåtts eller senast vid leveransen även om den skett vid ett tidigare tillfälle. Informationen ska ges i en handling som du kan spara. Det är näringsidkaren som ska kunna bevisa att du har fått informationen.
Leveranstider
E-shoppen och e-handelsplatsen ska
leverera varan, eller om det är en tjänst, avsluta uppdraget inom
30 dagar från den dag du gjorde din beställning. Det är möjligt
att avtala om en annan skälig tidsgräns för leveransen.
Om näringsidkaren inte levererar i tid
och detta inte beror på dig, så har du rätt att häva avtalet. Om
du häver avtalet är näringsidkaren skyldig att återbetala det du
har betalat. Detta ska ske snarast, dock senast inom 30 dagar från
den dag då näringsidkaren tog emot ditt meddelande om hävning.
E-shoppens webbplats och
e-handelsplatsen skall innehålla följande information när den
marknadsför varor och tjänster till privatkonsumenter:
- Företagets namn och adress
- Varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
- Varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter
- Leveranskostnader
- Sättet för betalning och leverans
- Din ångerrätt
- Hur länge erbjudandet gäller
- I tillämpliga fall, avtalets kortaste löptid
- Informationen ska vara lätt att hitta på webbplatsen.
- Kostnader för att använda tekniker för distanskommunikation när de inte är beräknade efter normaltaxa
Hittar du inte denna information kanske
du ska välja en annan e-handlare.
Direktivet avser inte distansavtal som
gäller:
- Försäkringar, krediter eller andra finansiella tjänster
- Uppförande av och försäljning av fast egendom
Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.
Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar