2017-01-11

Vad gäller om man haft arbetstillstånd som anställd tidigare, och nu sen vill ansöka om arbetstillstånd som egen företagare?

Hej!

Jag haft arbetstillstånd från 2015-03-28 till 2017-03-28 med fast anställning med 80% och lön var 18500 kr före skatt. Jag jobbade till 2016-11-30 och haft samma lön före skatt utan 3 månader som jag jobbade mindre och då fick jag en lön på 11900, 11500 och 12900 kr före skatt. Jag fick mindre timmar och har inte varit sjuk.

I december 2016 slutade jag jobba och började med eget företag. Nu jag ska ansöka uppehållstillstånd för eget företag innan Mars 2017.

Mitt fråga är att hur den påverka på min nya ansökan av uppehållstillstånd som egenföretagare?

Eftersom från den nya lag alla som haft arbetstillstånd visa att dem har minimum 13000 Kr lön före skatt under hela tiden när man jobbar.

Ska min den nya ansökan räkna som förläggning tillståndet för arbeta eller migrationsverket inte kollat mina uppgifter när jag haft arbetstillstånd. Jag är lite nervös för att ansöka om egenföretagare uppehållstillstånd eftersom jag haft 3 månader mindre lön.

Bifogar ut dra från Migrationsverket här:

”Förlänga tillståndet för arbete
För att du ska kunna förlänga ditt arbetstillstånd måste din lön och övriga anställningsvillkor ha varit minst i nivå med kollektivavtal eller praxis inom yrket eller branschen. Du ska även ha arbetat i sådan omfattning att din lön kommit upp i minst 13 000 kronor i månaden före skatt. Villkoren ska ha varit uppfyllda under hela den tid som du har haft arbetstillstånd i Sverige.”

Tack för er tid!

Khan


Hej Khan

Skulle du ha ansökt om förlängning av ditt arbetstillstånd som anställd så hade det varit problem med att du inte har tjänat tillräckligt mycket pengar enligt det bifogade utdraget från Migrationsverket.

Men eftersom du nu skall ansöka om arbetstillstånd och uppehållstillstånd som egenföretagare. Så skall inte det tidigare arbetet och arbetstillståndet spela någon roll eller tas med och ligga till grund för din och den nya ansökan som du gör nu som egenföretagare.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar