2016-10-25

Vem ärver min enskilda egendom som jag hade när jag ingick mitt äktenskap, och som jag har nu som gift eftersom jag har ett äktenskapsförord om detta?

Hej,

Läste på er hemsida att man kan få gratis frågestund om en del juridiska frågor. Det är jag tacksam för.

I min situation har jag skrivit ett äktenskapsförråd där ett eller flera konto hos min SEB bank samt ett konto hos min Avanza aktie sparbank inte ska delas, utan är min enskilda egendom.

Nu till frågan, vad händer med dessa konton och dess enskilda egendom om jag skulle avlida?

Jag har inte skrivit någon testamente ännu och har inga barn ännu.

Vem får dessa egendom om jag inte skriver någon testamente?

Tack för svar!

Best Regards/Med vänlig hälsning;
Lotta


Hej Lotta

Eftersom dessa bankkonto nu är din enskilda egendom i äktenskapet med din partner.

Så ärver inte din partner dig som du nu är gift med per automatik dig, och så som hade varit ut i det fallet att ni inte haft ett äktenskapsförord mellan er.

Samt att eftersom du inte har några barn så kan dem inte ärva dig, och som dem annars hade gjort i det här fallet.

Hade du haft skrivit ett testamente så hade den eller dem som stått i ditt testamentet ärvt dig.

Lever dina föräldrar så kommer dem att ärva det som är din enskilda egendom enligt äktenskapsförordet.

Skulle båda dina föräldrar vara avlidna och om det inte finns något av de ovanstående alternativen som kan ärva dig. Så kommer din förmögenhet att tillfalla den allmänna arvsfonden.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar