2016-10-13

Om man tar in olika förslag till en logo typ och sen väljare att inte köpa denna var på måste man då betala för detta, och kan det utgöra upphovsrättsintrång om man sedan använder en annan logo typ som liknar denna?

Hej,

Jag har för ca 6 månader sen startat upp ett företag och nu ville jag skapa en egen logotyp. Jag fick kontakt med en tjej som höll på med sånt och som då skulle skapa min logga.

Hon skrev själv direkt att hon inte har något eget företag utan att hon ville ha betalningen svart. Hon påbörjade designen av min logga, när hon hade gjort 3 korrigeringar så tyckte hon att jag slösade hennes tid och blev väldigt otrevlig. Då valde jag att lägga ner samarbetet med henne. Hon tyckte att jag skulle betala för den tiden hon lagt ner och det ville jag inte göra. Därför gjorde jag istället en egen logga själv, men som vart väldigt snarlik den hon hade tagit fram men dock inte exakt.

Nu hotar hon mig med att anmäla mig för svart inkomst (vilket jag inte har då jag redovisar mina inkomster från företaget). Hon hotar med att anmäla mig för plagiat trots att det är en lite annorlunda logga, samt hotar med att om jag försöker öppna en egen hemsida så ska hon se till att den bli nedstängd. Plus hon kallar mig för nedvärderande saker.

Har jag något att oroa mig för, och kan jag i så fall göra motanmälan på henne, och i så fall på vilka punkter?

Alla konversationer vi har haft finns sparade i form av mejl och sms.

Mvh

Ann


Hej Ann

För det första som vi förstår det hela så har du avbrutit beställningen innan hon har levererat någon logga till dig, och du har inte betalt henne för något arbete.

Så hur hon skall kunna hävda och bevisa svart arbete är och blir för oss en gåta eftersom du inte har betalat henne några pengar.

Angående upphovsrättslagen så måste motparten stämma in dig inför domstol för pirat kopiering, och då är hon som då har bevisbördan för att hennes logotyp är så snarlik den som du har gjort själv att detta skulle göra ett inträng i hennes upphovsrättsliga rättigheter.

Hur lika dem båda loggorna är. Kan vi inte avgöra eftersom vi inte har sett dem, utan detta får du själv avgöra. Men dem kan vara rätt lika utan att det skulle utgöra ett upphovsrättsintrång.

Så sammantaget behöver du inte oroa dig för något, och så länge som du inte fått en stämning från motparten som domstolen har skickat ut till dig.

I dagsläget är det inte mycket du kan anmäla motparten för. Men det kan dyka upp saker längre fram över som motparten gör som kan vara lagstridiga.

Det är bra att du har sparat all korrespondens mellan er. För skulle det blir något rättsligt av det fram över. Är det alltid bra att ha skriftliga bevis på detta så det inte bara står ord mot ord om vad som är sagt och gjort.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar