2016-07-06

Kan Kronofogdemyndigheten ta och mäta ut något som man köpt på leasing av ett leasingföretag och detta till samt för dem skulder som man har hos Kronofogden?

Hej!

Jag heter Nadeem och jag har en fråga till dig.

Jag har skuld hos kronofogden men min fru har inga skulder hos kronofogden. Mitt fråga är ifall min fru kan leasa en ny bil på hennes namn och om hon kan göra detta trots att hon inte har ett körkort?

Min dotter har dock körkort och hon har inte heller någon skuld hos kronofogden. Hon är 20 år och bor hos oss. Ifall min fru leasar en bil och sedan tar min dotter över den på hennes namn. Kan kronofogden ta bilen ifrån oss även fast det är en leasad bil och INTE köpt?

Dessa var mina frågor till dig, jag hoppas du kan svara på dem.

Med vänlig hälsning
Nadeem


Hej Nadeem

Svaret på första fråga du har är att man behöver inte ha ett körkort för att man skall få lov att leasa en bil i Sverige.

Leasing innebär inte att man köper och äger det, utan det är att mer likt att man hyr någonting.

Därmed eftersom du eller din fru eller dotter inte äger bilen, utan ni bara hyr bilen av leasingföretaget. Så kan inte Kronofogden ta bilen i utmätning för dina skulder som du har hos Kronofogden.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar