2016-07-04

Har vi rätt att häva köpet och kräva ekonomisk ersättning om man flyttar fram inflyttnings- och tillträdesdagen när man köpt en insatslägenhet och bostadsrätt eller fastighet?

Hej.

Jag och min sambo har köpt en lägenhet, en nyproduktion i december 2015. Allt bra så långt och allt betalt in som de skall. Tillträde enligt upplåtelseavtalet är 15/7 2016. Om de ändrar tillträdet måste det ske 4 månader innan.

Nu 30 maj fick vi besked om tillträdet är 15/7 och lite mer info kring det. Här frågade jag om jag kunde skuta på tillträdet i och med att min sambo fått ett nytt jobberbjudande, och vi kunde behöva lite mer tid på oss att fixa saker och ting. Men jag fick ett blankt nej.

7 juni fick vi ännu mer info om att hämta nycklar och med vilken tid vi ska vara där osv.

Min sambo sålde sin lägenhet och frånträdde 28 maj. Jag sålde min lägenhet och frånträdde igår.

Nu i måndags 27/6 fick vi mejl om att de skjuter upp tillträdet till 15 september.

Detta funkar verkligen inte för oss då min sambos jobb är på annan ort och vi behöver därför skaffa nytt boende innan han börjar 1/8.

Vi har även lagt vår semester så att vi skulle kunna fixa med lägenheten nu i sommar.

Det vi vill göra är att häva köpet och får vår handpenning tillbaka.

Enligt vårt upplåtelseavtal står det att vi har "rätt att efter uppsägning frånträda bostadsrätten i enlighet med vad som föreskrivs i bostadsrättslagen". Där står det ju om det är av väsentlig betydelse har vi rätt till det. Och för oss är detta av väsentlig betydelse i och med att hela vår höst bli förstörd. Och nu behöver vi ju köpa nytt boende omgående för vi har ju ingen stans att bo.

Tack för din hjälp!

Victor


Hej Viktor och sambon

Med anledning av vad avtalet innehåller och att dem skriver följande till er som vi citerar här:

”Om de ändrar tillträdet måste det ske 4 månader innan.”
”Nu 30 maj fick vi besked om tillträdet är 15/7”
”7 juni fick vi ännu mer info om att hämta nycklar”
” 27/6 fick vi mejl om att de skjuter upp tillträdet till 15 september”
”Enligt vårt upplåtelseavtal står det att vi har "rätt att efter uppsägning frånträda bostadsrätten i enlighet med vad som föreskrivs i bostadsrättslagen"”

Med anledning av att dem flyttar fram inflyttnings och tillträdesdagen från den 15 juli till den 15 september, och att dem inte ger er denna informationen 4 månader innan och som det står enligt avtalet. Innebär att ni har rätt att säga upp och häva avtalet, samt ni kan även kräva ersättning och skadestånd på grund av att dem nu begår ett kontraktsbrott enligt avtalet mellan er.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar