2016-05-20

När är det snatteri och har man rätt att anklaga någon för snatteri när man har betalat för varorna?


Hej!

Jag handlade i En butik jag tidigare jobbat i. Använde skälvscaningen och stod samtidigt och pratade med gamla kollegor och en stamkund.

När jag sedan ska gå så stoppar min förra kollega mig( värt att nämna att hon ej håller mig varmt om hjärtar efter en personlig tvist), och säger att hon vill kolla i min påse då hon inte tror jag betalat allt. Jag blir chockad men säger självklart kan vi göra det!

Det visar sig att jag glömt väga naturgodiset och två till varor, allt värde 150 kr. Jag ber så mycket om ursäkt och förklarar att jag måste varit disträ. Får betala resterade summa och lämnar sen butiken.

Tänkte inte mer på händelsen fören nu när jag får höra att hon går runt till kollegor och säger att de tagit mig för snatteri och att man ska hålla koll på mig. Självklart blev jag nu väldigt ledsen men även orolig.

Kan hon anklaga mig för detta trots att jag har betalade allt när jag lämnade butiken?

Självklart tillkallades ingen polis eller anmälan gjordes. Men hur är det med allt det ni i efterhand?

Tack i förhand
Frida


Hej Frida

Det är snatteri alternativt stöld om man passar kassan ut ur en butik utan att betala för dem varor som man tagit med sig ifrån butiken.

Så rent juridisk är det snatteri som du har begått och gjort.
Men din förre detta arbetskollega har inte fog för att anklaga dig för snatteri eftersom du inte haft uppsåt att begå brottet snatteri samt erbjudit dig och har betalat för varorna.

Butikschefen respektive butiksägaren kan göra en polisanmälan om snatteri i efterhand. Men detta är knappast troligt med tanke på du har betalat för dig och att dem känner dig sedan tidigare. 

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar