2016-05-02

Har man rätt att häva ett köp i en bilaffär angående en husbil som är gjort upp mellan två privat personer, och är det köplagen eller avtalslagen som gäller för en försäljning och köp vid privata privata bilaffärer?

Hej,

Jag sålde en husbil till en privatperson. Vid köptillfället kom vi överens om att jag skulle ta på mig att lämna in bilen för reparation bromsarna eftersom dessa tog för långt ned på pedalen.
Dock ville köparen genomföra köpet innan för att få tjing på bilen och vi skrev över bilen och jag fick betalt!

Efter att bilen var klar på verkstad och jag testkört bilen och bromsarna tog som de skulle körde jag ner bilen till köparen (ca 30 mil) och lämnade den där med nycklarna och allt var klart.

Dagen senare hör köparen av sig och säger att hon varit ute och kört med bilen och att bromsarna ligger emot, och att de blir varma och nyper när man stannar. Hon meddelar också att hon vill häva köpet och att jag ska betala tillbaka samt åka ner igen och hämta tillbaka bilen.
I min mening så har jag lämnat in bilen på verkstad och fått felet åtgärdat som avtalet gällde. Och undrar nu vad som gäller, och hur jag ska bära mig åt?

Själva köpet genomfördes för två veckor sen "i befintligt skick", och vi sa muntligt att jag skulle lämna in bilen på verkstad för att bromsarna skulle ta bättre.
Jag har lagt en hel del tid och pengar på att ordna det åt köparen och har absolut ingen lust att låta henne häva köpet, vad är det som gäller här enligt köplagen?

Tacksam för all hjälp!

Gustav


Hej Gustav

Som vi tolkat det som du har skrivit till oss här.

Så rör det sig om en affär angående en husbil som är såld och köpt mellan två privat personer. Detta innebär att det är avtalslagen som man skall tillämpar, och det är inte köplagen som är gällande i det här fallet eftersom att affären är nu emellan två privat personer.

Affären gjorde upp emellan er, och det avtalades om varpå bromsarna skulle åtgärdas före leverans hos köparen, och allt detta som ålades dig att göra som säljare samt att du har nu gjort din del avtalet.

Därmed anser man att både du som säljare och köparen har uppfyllt era olika del av avtalet och affären, och härmed får man anse att den är helt och hållet avlutad samt fullbordad affär emellan er enligt överenskommelsen.

Plus att eftersom bromsarna fungerade när du körde ned och levererade husbilen till köparen. Så har köparen därmed undersökningsplikten att testa så att bromsarna fungerar vid leverans, och härmed har köparen godkänt att dem har fungerade perfekt vid leveransen.

Men eftersom det nu verka ha uppstått nya fel på bromsarna efter att avtalet har och är slutfört mellan er.

Så är det ända köparen nu kan göra är att reklamera lagningen av bromsarna hos den verkstaden där felet på bromsarna har blivit åtgärdat. Samt att du som säljare har inget ansvar för eventuellt uppkomna fel efter att du levererat husbilen enligt avtalslagen mellan två privat personer.

Plus att enligt avtalslagen har man inte rätt att få häva ett köp mellan två privat personer, och så som om köparen nu hade haft rätt till om denna hade köpt husbilen på en bilfirma, och som därmed måste följa köplagen i stället för avtalslagen.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar