2016-04-06

Vad gör jag och mina syskon om far dör och går bort, och då klarar sig inte vår mor sig själv med att endast överleva ekonomiskt på sin egen pension?

Hejsan!

Jag har en far som är 90 år och nu mycket dålig. Mamma är orolig över att han inte klarar detta.

Jag har ingen aning om vad far har för tillgångar och saker. Men de sålde sitt hus för ca 3 år sedan och flyttade till hyreslägenhet.

De har en liten pension båda två. Hela hyran äter upp min mors pension, och far tar övriga räkningar.

De har även ett lån som båda står på. Vad händer med det om far avlider?

Min mor har ingen chans i världen att betala allt. De har inget bostadsbidrag, eftersom det finns något som antyder att de tjänar för mycket. Men vi vet inte vad det är. Jag vet att min far har lite andelar i aktier, men de har knappt gett utdelning.

Hur reder vi syskon och mor i detta ?

Mvh Ida


Hej Ida

Angående lånet så eftersom båda står på detta så kommer din mor ensam att få fortsätta att betala på lånet, och detta tills att det helt och hållet återbetalt.

Eftersom din mor sitter kvar i orubbat bo som det heter om din far går bort, och detta gäller fram tills att din mor går bort. Det innebär att din mor disponerar helt fritt över alla tillgångar som finns efter din far.

Så vad din mor kan göra är att hon tar dem aktierna och tillgångarna som finns och betalar av på lånet med dessa för att få ned sina fasta kostnader. Samtidigt blir hon av med förmögenheten som gör att dem inte kan få bostadsbidrag idag, och som du beskriver det här ovan.

Men innan din mor gör ovanstående. Bör hon göra en beräkning på om hon kan få bostadsbidrag eller inte när hon gjort sig av med tillgångarna. Så hon inte gör sig av med dessa tillgångar och detta innan hon vet om hon kan få något bostadsbidrag.

Ett annat alternativ är att din mor ställer sig i bostadskö redan nu och börjar att leta efter en billigare bostad utifall att din far skulle går bort.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar