2016-02-11

Kan jag få förlängt och förnyat arbetstillstånd och uppehållstillstånd även om jag inte har tjänat minimum lönen på 13 000 kr per månad hela arbetstiden och arbetsperioden under dem senaste 2 åren?

Hej,

Jag arbetar i Sverige sedan från två år. Nu är det tid för en förlängning av arbetstillståndet. Jag fick mer än 13000 kronor lön under 23 månader. Men för en månadslön är 8750 kronor. Anledningen till det är att jag var tjänstledighet 15 dagar.

Kommer jag att kunna få en förlängning av mitt arbetstillstånd?

Atif


Hej Atif

Risken att du inte får förlängt och får ett nytt arbetstillstånd är stora. För reglerna och Migrationsverket är mycket hårda med att man måste tjäna minst 13 000 kr/månad, och det om man skall få ett förnyat och förlängt arbetstillstånd.

Men tjänar du bra mycket mer än skälva minimum beloppet på 13 000 kr per månad. Så finns det en chans till att du ändå kan få förlängt ditt arbetstillstånd. Bifoga därför samtliga dina lönebesked tillsammans med din ansökan om förlängning av ditt arbetstillstånd, och förklara varför du inte har tjänat minimum beloppet just denna enskilda månaden.

Grunden till att reglerna är så hårda och till att dem följer regeln så noga. Är för att om man skall kunna överleva i Sverige och kunna betala för allt som man behöver i sitt dagliga liv. Så måste man tjäna minst 13 000 kr i månaden har dem räknat ut. Plus att man vill undvika att människor söker och får arbetstillstånd på anställnings grunder som man inte anser är skäliga löner att arbeta för i Sverige.

Samt att man minimerar risken för att människor skall söker arbetstillstånd, och det efter att man har fått avslag på andra typer av uppehållstillstånd som man har sökt tidigare.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar