2016-02-10

Frågan är om vi skall flytta till Sverige innan vi fått och fött vårt gemensamma barn, och innan min partner som jag är gift med har fått sitt permanenta uppehållstillstånd i England och EU?

Hej,

Jag undrar om ni skulle ha mojlighet att erbjuda vagledning angaende uppehallstillstand i Sverige for min make.

Jag ar svensk medborgare men bor och jobbar for narvarande i Storbrittanien med min make som ar medborgare i ett icke Europeiskt land. Min make och jag traffades 2009 nar han pluggade i England och efter vi gifte oss 2011 har han EU medborgares familjemedlemsvisum har genom mig nu sen ungefar 4 ar tillbaka.

Jag ar nu 5 manader gravid och vi vill flytta till Sverige. Problemet ar att vi helst inte vill borja om fran borjan' med ett tillfalligt uppehalstillstand i Sverige, eftersom att vi snart kan ansoka om att min makes permanenta uppehallstillsatnd i England och vi funderar darfor pa om det kanske ar battra att stanna kvar har lite till min man far sitt permanenta har istallet for att 'borja om' i Sverige.

Vi har en etablerad relation, varit gifta sedan 2011, vantar nu barn och har bott ihop i england under tiden han varit har. Jag ser att det finns ett exempel pa migrationsverkets hemsida (ref: paret Sara och Felipe) sa far den utlandska medborgaren permanent uppehallstillstand direkt eftersom att paret har bott tillsammans under en langre tid i utlandet. Vi har aven kompisar som hade samma positiva erfarenthet nagra ar sedan.

Det jag oroar mig over ar att vi bara star tillsammans pa varat sista bostadskontrakt. Pga bostads marknaden och hoga krav i London har jag statt sjalv pa de flesta av vara hyreskontrakt da min make inte har haft fast jobb. Vi har tex kontoutdrag fran bakat i tiden dar vi bada star pa samma adress och han har stat pa till exempel tv licencen i varan forra bostad. Men vi har inte medvetet tank pa att samla dokumentation och jag ar radd att den ar lite 'hoppig' och bristfallig. 

Jag antar att det vi i grund och botten vill veta ar hur stor chans enligt er erfarenhet det ar att man far permanent UT direkt? Vi ar ganska trotta pa att leva i limbo och pa vad som ibland kanns som nader. Som ni forstar ar jag stressad da min graviditet ror sig mot sitt slut och det vore verkligen en gudagava att fa lite vagledning som kan hjalpa oss att ta ett beslut.

Jag har pratat med flera av migrationsverkets radgivare pa telefon men fatt olika svar varje gang och de ar sjalvklart valdigt vaga.

Vore evigt tacksam for rad.

Manga tack
Maja


Hej Maja

Vi tackar för ditt mejl till oss, och vi förstår att det är många olika aspekter att väga in i ert beslut om när ni skall flytta till Sverige.

Rent juridiskt är vårt råd till er att stanna kvar och bo i England tills du har fött barnet, och tills din man har fått sitt permanenta uppehållstillstånd i Stor Britannien.

Vår motivering är följande:

Ert barn kommer att kunna få och ha både brittiskt och svenska medborgarskap. Det kan vara en mycket klar och väldigt stor och bra fördel för barnet att ha. Speciellt om ert barn önskar och vill studera och resa också vidare längre fram framtiden och i livet.

Det är helt riktigt som dina vänner säger. Att det tidigare inte har varit några som helst problem och bekymmer med att flytta till Sverige, och med att din man skulle ha fått ett permanent uppehållstillstånd tidigare.

Men med tanke på den senaste tidens flytting anstormning till Sverige. Så kommer det många helt nya förslag och beslut varje dag ifrån politikerna, och som då rör migrationspolitiken och då även rätten till anhöriginvandringen. Därmed förändras migrations reglerna väldigt fort hela tiden just nu. Samt att en del av regler som man beslutar om skall även gälla till och med retroaktivt i tiden.

Därför är och blir det väldigt svårt och mycket rättsosäkert att ger er ett råd. Om att ni skall flytta till Sverige just nu, och detta före det att din man har fått sitt permanenta uppehållstillstånd i England.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar