2015-05-02

Vem ärver vad när man har varit sambo och en av oss avlider och dör?

Hejsan!

När jag träffade min pojkvän hade han en bil. Vi sålde våra lägenheter och flyttade ihop. Min lägenhet såldes först, och då betalade jag av lånet som han hade på bilen. Det var på 34000 kr och det har jag kvitto på detta och vi hade flyttat ihop och köpt ett hus.

Nu i januari så dog han. Vi har haft bouppteckning. Då säger min svärmor att det är dom som ärver bilen och det inte jag. Stämmer det?

Jag läste om ett fall som typ var som mitt, hon hade betalat in sej i bilen. Och hon hade kvitto på det. Så då blev det att räknas som deras egendom. Så då ärvde hon bilen. Och inte svärföräldrarna.

Jag vill ha ett svar så jag kan vara lite förberedd. Och inte bli överkörd och chockad som jag blev på bouppteckningen.

Mvh
Helena


Hej Helena

De framgår inte av din text om ni är gifta eller sambo. Men vi utgår ifrån att ni är sambo när vi besvarar dina frågor här.

Samt hur egendomen skall delas mellan er i bouppteckningen enligt sambolagen kan vi inte svara på här. Eftersom de inte framgår hur länge ni har varit sambos, och vilka belopp som de rör sig också vidare.

Men av bouppteckningen skall de fram gå vad som är hans egen enskilda egendom vid dödsfallet, och vad som är er gemensamma egendom, och även med vad som är din enskilda egendom.

Var noga med att läsa igenom bouppteckningen innan du skriver på och godkänner denna. För om det inte är antecknat rätt enligt dig, så är det nu som du har du har din rätt att klaga och bestrida eventuella felaktigheter i bouppteckningen.

När bouppteckningen är godkänd av alla arvingar samt registrerad på skatteverket, så gör man ett arvskifte utifrån själva bouppteckningen.

Enligt sambolagen kan man anse att bilen är er gemensamma egendom om den är den ända bilen som ni har till exempel.

Men om man anser enligt sambolagen att bilen skall vara hans enskild egendom enligt bouppteckningen. Så äger du nu en del av bilen och har därmed samägande rätt i bilen med 34 000 kr som du har betalat. Å då har du rätt att kräva att hans arvingar som skall ha bilen enligt bouppteckningen. Skall och måste lösa ut dig med motsvarande beloppet eftersom du nu är delägare i bilen enligt dem kvitto som du har på att du betalt av lånet på bilen.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar