2016-06-16

Vad har jag för rättigheter om en bilverkstad inte reparerar min bil enligt utlovat och inte i är klara i rätt tid samt dessutom vägrar att lämna ut min bil när den är klar?

Hej.

Jag lämnade min van en Ford transit hos en bilverkstad för att ljudisolera den inuti. Detta var i slutet av augusti 2015. Detta skulle gå på 5000kr/mån ggr6.

Vid jul frågade jag hur det gick och fick svaret att vanen inte skulle bli klar förrän i mitten av april. Då var den fortfarande inte klar så jag gav ytterligare lite tid, till mitten av maj. När den inte var klar då ville jag ha tillbaka pengarna och vanen så jag kunde ta den någon annanstans istället. De vägrade.

Jag frågade om ersättningsfordon eller om de kunde stå för eventuell hyra. Vägrade.

Jag har fortfarande inte fått hämta min van till denna dag (18 juni). Nu är det dessutom så att de rivit ur och kastat all matta i bilen och inte vill sätta in ny utan hävdar att den är klar, den startar visst inte heller.

Nu åker jag på semester och är bortrest några veckor. Nu vill de ta ut avgift för förvaring trots förseningen, trots att den saknar matta och inte längre startar.

Tyvärr hade vi bara muntligt avtal men jag har fakturor och mejl korrespondens där det framgår vad som skulle göras och till när. Behöver verkligen råd. Tack på förhand.

Mvh Martin


Hej Martin

Eftersom det har dragit ut så mycket på tiden med att få bilen klar, så har du rätt till skadestånd för den tiden som det har dragit över. Till exempel vad hyr bil hade kostat dig under denna tiden.

Samt har dem inte utför jobbet enligt överenskommelsen t.ex. mattan, och har dem inte utfört jobbet fackmannamässigt, så har du rätt till en pris reducering med vad detta skulle kosta dig att får rättat till hos en motsvarande verkstad.

Samt står inte bilen så du kan hämta den själv med dina egna nycklar, samt vägrar dem att lämna ut bilen till dig trots att du betalat allt. Så får du vända dig till kronofogden och begära handräkning så dem kommer och tar tillbaka din bil till dig från verkstaden.

Vägrar dem att reducera priset motsvarande vad det skulle kosta dig att få felen åtgärdade på en annan verkstad, samt vill dem inte ge dig motsvarande kompensation för vad en hyrbil kostar för den tiden som dem dragit över.

Så rekommenderar vi dig att vända dig till en jurist som oss här på jurist@2b4y.com, eller en advokatbyrå som kan hjälpa dig med att driva ärendet för dig också du får dina rättigheter tillgodosedda.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar