2015-04-28

Kan man får reda på om jag är anmäld och misstänkt för ett brott, och vad händer vid ett trafikbrott?

Hej. Jag har en fråga!

Se våra juridiska svar i kursivstil efter respektive juridiska fråga som du har ställt här nedan.

Idag tror jag att jag gjorde ett misstag och kanske är skyldig till någon form av trafikbrott. Kan jag ta reda på om jag är anmäld eller om jag ens är skyldig till något?

Du kan inte kontakta polisen och få något svar på din fråga av dem. Eftersom det råder förundersökningssekretess enligt lagen när det gäller brottsutredningar, och då behöver dem inte ge ut uppgifter om anmälningar och pågående brottsutredningar.

Detta eftersom att om du skulle vara misstänkt för något, så vill polisen oftast först samla in den bevisning som finns, samt höra dem eventuella vittnena, och detta vill polisen göra före det att dem delger dig någon misstanke om brott och före det att dem håller förhör dig om saken.

Jag mår jätte dåligt över detta och jätte skärrad! Vet inte ens om ni har något bra svar på detta?

Är du anmäld och misstänkt för något brott, så kommer polisen kontakta dig när dem vill hålla förhör med dig, och detta sker efter de att dem har samlat in all bevisning.

När det gäller trafik brott, så är de oftast tal om strafföreläggande och böter som du kommer att få betala som straff för de brottet som du gjort dig skyldig till.

Plus efter detta så riskerar du att får en körkortsindragning om transportstyrelsen kommer fram till att du varit vårdlös i trafiken när du begick brottet.

Mvh
Karolina

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar