2015-03-22

Vad gäller när man köper och säljer något som och av en privatperson?

Hej

Får man ställa en fråga här, eller hur fungerar det?

Jag som privat person sålde en hundvalp och 8 dagar efter de hämtat valpen får jag detta meddelande.

Jag svarade då att jag givetvis tar tillbaka valpen men inte tänker betala något för honom. De säger då att det viktigast är att han får det bra och att de kommer med honom samma kväll. Vi skriver över ägare papperna på mig igen. Nu när han bott hos mig i 5 dagar, så får jag detta meddelande och de frågar när de får tillbaka sina pengar.

Jag säger att jag har ingen skyldighet att ge dem några pengar eftersom dem lämnat tillbaka honom och jag nu är ägare av hunden. Då blir de sura över detta och vill ha sina pengar tillbaka och säger att jag sagt att det skulle vara ok att lämna tillbaka hunden om de ångrade sig. I annonsen stod det att handpenningen på 1000kr inte återfås vid ånger. Med det menas ju om de ångrar sig innan de köpt och hämtat valpen.

Vad är nu mina rättigheter?

Jag har kvar valpen för hans skull och jag vill inte sälja honom direkt. Utan han får nu först känna att han är hemma igen. Jag har redan fått veterinär besiktiga honom om igen sen han kom hit igen o.s.v.

Mvh Carola Tacksam för svar!


Hej Carola

Enligt avtalslagen så har du ingen skyldigheter att ta tillbaka hunden när du säljer den som privat person. Samt att du har upplyst om att handpenningen inte återbetalas i annonsen. Plus du har givit klara och tydliga besked om att du inte tänker betalar för huden när du tar tillbaka den, och detta har du gjort före de att dem återlämnade hunden till dig.

Mot bakgrund av detta har du gjort mer än vad avtalslagen kräver av dig, och du har inga skyldigheter att betala för hunden.

Å eftersom de andra paret är att nu klassa som säljare, och dem har själva gått med på att dem nu skall ge bort hunden gratis till dig. Så är du inte skyldig att betala dem några pengar. Ville dem haft betalat för hunden, så skulle dem har valt att annonsera ut och sälja hunden till någon annan person som var beredd på att betala för denna.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar