2015-03-09

Vad och hur långt tid tillbaka kan man kräva ekonomisk ersättning för vid bilaffärer?

Hej

Se våra svar på respektive fråga längst ned här i kursiverad still.

Har en fråga jag bytte bil för 20 månader sedan till en BMW, och jag bytte in min Mercedes.

Nu har jag bytt bil igen på en annan bilfirma, och 2 veckor efter så hör de av sig och säger att BMW har felaktigt mätarställning, och att denna har gått 3000 mil mer, och att de kräver mig nu på 25 000 kr. Dem tycker att jag ska kräva in detta ifrån honom som jag köpte BMW av. Så de har jag gjort.

Då säger han. - Att han själv köpt bilen i god tro, och att han var ärlig, och att det var bara för mig att testa bilen. Jag misstänkte inte att mätarställning på BMW var skruvad, och detta eftersom att serviceboken stämde, så jag tänkte inte mer på det. Men nu har det kommit fram att bilen var skruvad.

Och nu menar han att han inte ska betala nått till mig. och säger även att detta har kommit upp fel på min inbytes bil (Mercedesen) och som han har kvitto på för 20 000 kr. Det är ju slitage saker som inte jag visste nått om. Kan han kräva tillbaka sådant i efterhand?

De är stor skillnad på sådant, och skruvade mil.

Samt att de går 3 år tillbaka, och det var innan jag köpte bilen, och det finns det papper på nu.

Å enligt de jag hittat, så står det i konsumentköplagens att jag kan kräva han på samma summa som de kräver mig på.

Det är två bilfirmor som jag har handlat på, och därför undrar jag nu om:

Först vill vi göra klart här, och så som du beskriver det: Om att vi ser de som två helt olika separata affärer, som du har gjort angående två helt olika bilar, och våra svara är med utgångs punkt av detta.

Jag har rätt att kräva han som jag köpte BMW av? 

Ja du har helt rätt. Du kan kräva han på ersättning enligt både avtalslagen och konsumentköplagen för den skruvade mätarställning på BMW.

Men tänk på. Att om han inte vill betala, och de blir en rättstvist om saken. Så måste du kunna bevisa att mätarställningen var skruvad på BMW, och detta redan innan du köpte bilen för att kunna vinna rättegångstvisten.

Och han nu komma och kräva mig på något på Mercedesen, och som är mer än 20 månader tillbaka i tiden?

Ja man kan framföra ersättningskrav ända upp till 3 och 10 år tillbaka, och detta är lite beroende på vad de handlar om. 

Men han måste kunna bevisa att du kände till dessa slitage när du sålde bilen till honom. 

Å som registrerad bilhandlar, så utgår man rättsligt ifrån att han skall ha den special kunskapen och spets kompetensen samt insikten. - Om att en begagnad bil mycket väl kan ha olika både brister och fel. Därför åligger de bilhandlaren ett väsentligt mycket större ansvar att kontrollera om de begagnade bilar som dem köper in, också är behäftade och innehar några sådan brister och fel.

Har du kvitto på olika service som  du har gjort på Mercedesen också vidare, så kan du motbevisa att du har skött bilen och inte kunde känna till felen med mera. 

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar