2014-11-30

Vad för regler gäller vid publicering av personuppgifter när de finns en ansvarig utgivare?

Hejsan mitt namn är XXXX.

Jag känner att jag vill anmäla det jag ser och som allmänheten kan se om mig på t.ex. Flashback. Det räcker att Googla mitt namn Xxxxx Xxxxx så är där spridit väldigt allvarliga saker om mig, speciellt inne på forumet Flashback. Jag skulle väldigt gärna vilja att ni läste igenom de som står där om mig och se om vi delar uppfattningen, och i så fall om jag kan driva dessa olustiga uttalanden och kränkningar om mig rättsligt.

Snälla jag ber er hjälp mig genom att läsa det som står om mig och som har förstört i princip hela mitt liv, och jag vet ej hur jag ska kunna gå vidare. Mvh Xxxxx Xxxxx

Hej

Vi har Googlat ditt man och läst igenom vad de står om dig. Men ut ifrån de du har skrivit till oss här, så kan vi varken värdera vad som är sanna eller falska uppgifter av det som har blivit skrivet om dig. Detta får du själv utvärdera och avgöra eftersom vi inte känner till din bakgrund och historik.

Men i båda fallen när det gäller Flashback samt nät Tidningen Realisten, så har dem en ansvarigutgivare, och där med faller det som har skrivits om dig där underlagen samt reglerna och paragraferna som finns i tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Detta innebär att den som är ansvarig utgivare kan ställas till svars för tryckfrihetsbrott om man publicerar uppgifter som är personligen kränkande och är helt osanna rykten med mera. 

När man bedömer ansvarigheten vid och inför olika publiceringar, så utgår man ifrån Pressens Opinionsnämnd och dem pressetiska regler som branschen har kommit överens om, och som du hittar här under dem pressetiska reglerna.

För att vi skall kunna göra en närmare och mer exakt bedömning om och av vilka uppgifter om dig som kan bryta emot dem pressetiska reglerna, så måste vi tillsamman sätt oss ned och gå igenom din personliga historik för att kunna avgöra detta mer exakt.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar