2017-02-12

Hur gör och går man tillväga om inte pengarna och tillgångarna räcker till och täcker skulderna i ett dödsbo?

Hej 

Undrar om ni kan ge mig råd vad jag skall göra juridisk rätt angående min avlidna sons avstängning av kontona.

Min son avled förra året slutet av januari hastigt. Han hade ADHD och Bipolär sjukdom. Jag gjorde bouppteckningen eftersom han bodde tillfälligt hos mig och eftersom han hade inga inkomster.

Bouppteckningen godkändes och registrerades av skatteverket. Hans skulder blev större än tillgångar. Jag har varit förlamat av sorg av avsluta allt, och har ju inte övriga pengar att kunna anlita någon göra bouppteckningen efter begravnings kostnaderna.

Så frågan är. Min son fick från hans olycksfallsförsäkring 44 300 kr som satte in till hans dödsbokonto som var också kreditkonto med minus 30 000 kr.

Har tagit ut endast 4002.82 kr när slutade hans HSB-konto hos Swedbank och dom dom övriga pengarna från 44 300 kr - 30 000 kr som blev 13 931.87 kr.

Jag har betalat 40 000 kr kronor till begravning själv som jag har rätt ju att ta ut. Har tagit ut 18 000 kr. Så har rätt att ta 12 000 kr till. Min son lämnade efter sig aktier för 9660 kr.

Jag pratat med boupprättarna i Södermalm förra veckan. Om att ska man göra bara dödsbo anmälan när skulderna är större än tillgångar. Dom sa att man ska skriva till dom som han hade skulder och förklara och begära skulderna avskrivna. Och stänga kontona och jag fick ta aktierna eftersom hade inte fått ut hela begravningskostnaden.

Har inte vågat röra pengarna så att allting går korrekt till.

Så frågan är: Olycksfallsförsäkrings pengarna tillhör nu till kreditkontot? Annars blivit minus igen .

Han hade depåkonto som var också minus 4625.65 kr. Så undrar hur jag gör för att gör rätt.

Tack om svaret.

Med vänliga hälsningar Jaana


Hej Jaana

Du summerar alla pengar som finns efter din son inklusive försäkringspengar som betalas ut.

Därefter summerar du alla skulder din son hade när han dog. Plus du får lägga till begravningskostnad till denna summan.

Blir det plus så är det dem pengarna som du får från dödsboet.

Blir det minus så får du vända dig till kommunen där du bor och be dem hjälpa dig med att upprätta en förenklad dödsboanmälan som dem är skyldig att göra.

Väljer kredit givarna att inte avskriva skulderna och skulderna är större än tillgångarna så måste den som upprättar dödsboanmälan lämna in en konkursanmälan om att dödsboet går i konkurs.

Vi rekommenderar dig att vända dig till din kommun och få hjälp med att reda ut om dem skall göra en dödsboanmälan eller inte i det här fallet. Samt dem kan även hjälpa dig med mer specifik rådgivning i just ditt ärende.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar