2016-11-21

Har man rätt att anlita en ny advokat eller jurist och juridiskt ombud om man betalar själv för detta, eller måste man vänta tills att man har fått ett svaret från Migrationsverket om ett ja eller nej till byte av ombud?

Hej.

Vi är en familj med 2 barn som är 9 år och 3 år gamla. Båda barnen är födda här i Sverige

Tidigare hade vi haft arbetstillstånd och vid ansökning av permanenttillstånd har vi fått avslag. Då sökte vi om asyl, och nu fick vi avslag igen från Migrationsverket.

Jag har en offentligt biträde som jag tycker inte samarbeta längre. Och skickade in en ansökan om byte advokat till Migrationsverket Samtidigt återkallade jag fullmakten till denna advokaten. Och nu har jag väldigt ont om tid att överklaga till domstolen.

Frågan är:

Har man rätt att anlita en ny advokat som man betalar själv? Eller måste man vänta tills svaret från Migration om ja eller nej till byta advokaten?

Migrationsverket säger att det kommer ta 3 veckor att vi får ett svar från Migrationsverket om byte av advokat. Men jag kan inte vänta på svaret så här länge, eftersom jag inte har flera dagar kvar tills att överklaga.

Jag bara vet inte vad ska göra, vi behöver någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss med överklagan, eller finns det nån möjlighet att skjuta fram eller förlänga fram datumet att överklaga?

Det finns ingen möjlighet att samarbeta eller lita på den advokat som jag nu . På ser ni med era ögon hur ska vi göra nu?

Mvh
Mart


Hej Mart

Alltid om du själv väljer att bekosta och betala för ditt juridiska ombud och som skall företräda dig. Så har du alltid fullständig rätt och frihet att själv välja vem du vill ha som ditt juridiska ombud som skall företräder dig.

När du skaffat ett juridiskt ombud som du har förtroende för och vill anlita. Kan ditt juridiska ombud hjälpa dig med att ansöka hos migrationsverket, om att dem skall betala och bekostat arvodet för ditt nya juridiska ombud som du själv har valt.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar