2016-09-13

Kan man ge bort en fastighet i gåva, och sedan ge en penning gåva tillbaka, och därmed slippa vinstskatt på själva fastighetsöverlåtelsen?

Hej.

Jag och min bror äger 50% var av en ärvd fastighet, och nu har vi bestämt att jag ska lösa ut (köpa) hans del.

Hur ska han slippa betala vinstskatt?

Kan han ge bort sin del av fastigheten som gåva till mig, och jag sedan skänka honom en summa pengar som gåva, och detta i och med att det inte är skatt på gåvor för närvarande?

Mvh
Lasse


Hej Lasse

Ja, du har helt rätt att det är ingen skatt på gåvor, och enligt reglerverket så kan man göra som du föreslår här ovan.

Men om skatteverket granskar dessa båda gåvor, och dem har sker i direkt eller i nära anslutning av varandra.

Så kommer skatteverket nog att anse detta som en fastighetsförsäljning av andelen mellan er. Å då anser skatteverket att ni skall betala vinstskatt på försäljningen, och angående denna delen av överlåtelsen av fastigheten.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar