2016-06-03

Finns det möjlighet att anmäla honom för förtal och ärekränkning, samt finns det en möjlighet till en fällande dom?

Hej!

Mitt namn är Håkan och på fritiden är jag en ideell idrottsledare. Jag är bland annat tränare och uppdragsgivare i en förening åt en tjej som är 27 år yngre, och vi håller på med kampsport. Jag har varit tränare åt tjejen i nu i över 10 år, och både jag och hon samt min familj är upprörda över det falska ryktet som vi fått kännedom om.

På gymmet där vi ibland tränar finns en kille i 20 års åldern som pratar om oss, och om att vi skulle ligga med varandra, samt att min elev skulle vara billig. För att vara helt säker på att det var rätt kille som spridit ryktet om oss, så har jag frågat honom rakt ut och han erkänner att så är fallet.

Jag kan inte göra mycket åt saken. Men jag och min elev samt familjen är ändå upprörda och känner oss kränkta.

Finns det möjlighet att anmäla honom för förtal och ärekränkning, samt finns det en möjlighet till en fällande dom?

Detta för att få upprättelse samt att vissa för honom att det inte är ok att prata så om folk, och för att vi har farit illa av detta här.

Mvh Håkan


Hej Håkan

Det är ett solklart fall av förtal om någon sprider ett rykte som är helt grundlöst om någon annan.

Ni kan göra en polisanmälan om förtal och ärekränkning. Men problemet är att denna typ av brott är inte och tillhör inte dem prioriterade av varken då polisen eller åklagarmyndigheten idag. Så med största sannolikhet så kommer dem inte att ta upp ärendet och utreda det, samt inte vecka något åtal i saken.

Däremot när polisanmälan är nedlagd kan ni själva väcka enskilt åtal som det heter. Det innebär att ni själva kan stämma den som har förtalat och ärekränkt er. Men detta innebär kostnader för er, och om ni förlorar målet så riskerar ni att även behöva betala motpartens rättegångskostnader.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar