2016-05-06

Vad kan göra mer än att anmäla en vårdskada samt bristande läkare och hälsovård till mer än Inspektionen för vård och omsorg på IVO.se?

Hej

Min make dog denna veckan väldigt oväntat. Han var vara 47 år gammal. De har nu gjort en obduktion och det var troligen hjärtat.

Min man hade Marfan's syndrom och hade nyligen ont i lungorna och var väldigt trött. Vi gick till läkaren som bara kolla lungorna. Men eftersom han har Marfan's syndrom skulle dom ha kollat hjärtat också eftersom många med detta symptom kan betyda hjärta eller nåt annat.

De hitta vätska i lungorna och blod i mjälten. Tecken på hjärtsvikt och 'backflow' of blod. Det var fler fynd som vi kan prata om senare.

Kardiologen har inte kallat honom på över två år, och jag undrar om detta dödsfall kunde ha undvikits om han blitt kallad tidigare/oftare och sista läkarbesöket hade gjort tidigare och en mer grundlig underökning.

Jag vill se om det går att få en undersökning så att detta inte händer andra i samma tillstånd. Vi har tre små barn och en med Autism, de andra är i undersökning. Det kommer inte att bli lätt för våran familj nu i framtiden.

Tanken att denna vanvård kan hända nån annan är för mycket att tänka på just nu. Vi kanske förlorar huset med. Jag har tänkt på IVO. Men har läst att det är ganska värdelöst. Kan ni ge mig råd om vad jag kan göra.

Han är fortfarande på bårhuset om fler prover behövs.

Jag tycker att detta kunde ha undvikits med bättre koll och vill ha jurist hjälp med att kolla in detta.

Jag förlora min underbara make alldeles för tidigt och barnen har nu ingen pappa längre. De är alla under 13 år.

Eftersom han hade Marfan's syndrom så visste läkare och kardiologen detta och skulle ha kollat lite oftare och noggrannare.

Han hade precis fått ett nytt jobb och vi prata om att det var konstigt att kardiologen inte kallat honom, så vi tänkte ringa men så dog han i måndags i stället.

Hälsningar Anna


Hej Anna

Det var en sorglig historia att läsa, samt vi beklagar förlusten och sorgen som er familj lidit.

Men det finns inte mycket mer som du kan göra än att göra en anmäla till Inspektionen för vård ochomsorg på IVO.se här angående detta.

Det ända du kan göra utöver detta är att du själv går till domstol och stämmer vårdgivaren för felbehandling. Men detta är både riskfyllt och kan blir riktigt dyrt om du förlorar i domstolsmålet mot vårdgivaren. Samt att det är du som skall bevisa att det är dem som har gjort fel och varit vårdslösa.

Så innan du väljer att stämma rådgivaren rekommenderar vi dig att du konsulterar någon jurist eller advokat som är expert på att företräda och driva ärende och mål rörande vårdskador.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar