2016-06-01

Hur och vad händer om man polisanmäler ett förtal samt falsk ingivelse och tillvitelse avseende en orosanmälan till dem sociala myndigheterna angående en osann misshandel av barn?

Hej!

Jag skulle vilja konsultera er gällande åtal för falsk tillvitelse.

Jag har nämligen fått 2 st anonyma mejl orosanmälningar till socialtjänsten där man uppgett att jag skulle ha örfilat min 4 v gamla dotter när jag varit ute med henne. Eftersom detta är groteska anklagelser som självklart inte stämmer har jag gjort polisanmälan.

Jag har mina starka misstankar om vem den skyldige till dessa falska anklagelser är, dock är bägge anmälningar anonyma mejl.

Min fundering är:

  1. Kan jag gå vidare med polisanmälan och låta åklagaren eventuellt väcka åtal mot den misstänkte personen?
  2. Hur stor chans har jag att man kan bevisa vem den brottslige är?

Till saken hör att den jag starkt misstänker är bosatt i Stockholm och jag tänker att om man spårar IP-adresserna i mejlen kan man eventuellt se att mejlen är skickade från Stockholmsområdet.

Tacksam för råd!

Med vänlig hälsning, Linda


Hej Linda

När polisen har fått in din anmälan. Så skall dem tittar på den och bedöma hur stora chansen är för dem att utreda och styrka ett brott är begånget.

Sen för att en åklagare skall väcka åtal så skall denna göra en egen bedömningen om att han kan vinna målet, och enligt statistiken ligger det på att åklagarsidan vinner i ca 80 % av ärendena som det väcks åtal i snitt.

Utan mer ingående uppgifter är det helt omöjligt för oss säga hur bra bevisningen är i just detta ärendet. Men det är ju en ganska bra start för att kunna utreda det om man redan har en ip-adress och den finns i ett specifikt område i Sverige.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar