2016-01-22

Kan man göra en fastighetsöverlåtelse och får den registrerad hos Lantmäteriet genom att lösa ut en före detta sambo genom ett bodelningsavtal mellan parterna?

Hej

I samband med en separation fick jag rådet av min bank att vi skulle göra en bodelning och INTE en köpehandling på huset där jag har löst ut min få sambo.

Banken har taget på sig att ombesörja lagfarten.

Nu fick de tillbaka med ett avslag som bygger på att jag, som från 2001 blev lagfaren 100% ägare då min hustru gick bort. 2012 köpte min före detta in sig till halva marknadsvärdet. Pengar som hon nu fått tillbaka plus hälften av renoveringar som gjorts under tiden.

På lantmäteriet säger man att förutsättning för bodelning är att fastigheten köpts gemensamt och att det som kan göras är att skriva en köpehandling eller ge bort som gåva.

Hur ska jag förfara så det blir rätt? Gäller förutsättningarna i bodelningen fortfarande? Tacksam för ett svar.

Håkan


Hej Håkan

För det första eftersom det är banken som givit dig ett felaktigt råd och hjälp i detta ärendet. Samt att dem har välutbildade jurister som borde kunna klara av att ge dig helt korrekt information. Gör att vi nu rekommenderar dig med att vända dig i första hand till Banken, också får dem ta sitt ansvar kostnadsfritt och ställa till rätta med det som dem nu har rört till, och detta på grund av deras felaktiga råd och hjälp till dig.

Men det är helt riktigt som Lantmäteriet har skrivit till dig. Om att det kan bara ske en ändring av ägandet till fastigheten och på lagfarten genom en köpehandling eller genom ett gåvobrev mellan er två.

Och som du beskriver det här ovan så bedömer vi det som att bodelningsavtalet skall anses gälla mellan er fortfarande, och för hur det hela skall delas upp mellan er båda. 

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar