2016-01-21

Vad händer om man övningskör privat utan körkortstillstånd och godkänd utbildning samt tillstånd som övningskörnings handledare?

Hej

Så här är det: Jag har blivit kallad till tingsrätten för olovlig körning.

Jag är 18 år gammal och en helt vanlig student. Detta skedde när jag övningskörde med en familjevän och jag hade tillstånd till att köra, men han saknade tillstånd att vara min handledare.

Detta visste jag ingenting om och nu är jag kallad till tingsrätten. Vad kan jag göra och vad kommer att hända?

Oscar


Hej Oscar

Du är kallad till en rättegång där man kommer att pröva om du skall anses ha kört olovligt med bil. Detta eftersom din handledare inte haft utbildning samt tillstånd att övningsköra med dig.

Klicka på länken här för att se och få mer information om hur en rättegång går till.

Den som skall vara din handledare skall ha både utbildning och tillstånd för att få lov att övningsköra med en person som vill övningsköra med olika fordon.


Blir du nu fälld för att du har kört olovligt. Så kommer du att få böter samt en anmärkning i straffregistret, och detta gäller om du inte tidigare är straffad. Om du är tidigare straffad kan det bli andra och strängare påföljder.

Samt att efter rättegången kommer transportstyrelsen att göra en bedömning av hur allvarlig din olovliga körning anses vara. Då riskerar du att få ditt övningskörnings körkortstillstånd indraget av transportstyrelsen på grund av den olovliga körningen, och ut i värsta fall kan dem även belägga dig med en spärrtid, så att du inte få något nytt körkortstillstånd under denna spärrtiden.

Gjort är gjort, och det är inte mycket du kan ändra på det som har hänt nu tyvärr.

Det ända du kan göra nu är att lära dig av dina misstag inför framtiden, och att det är super viktigt att ha och att du alltid kontrollerat alla lagar och regler, och detta innan man börja gör något så att man inte bryter mot några lagar och regler när man gör det.


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar