2015-08-08

Får min granne gå in på och vara på min tomt om min hund skäller, och vad måste och kan jag göra åt att min granne gör det?

Hej

Har en granne som klagar på våra hundar och bilar och hon står vid vårat staket och tittar in i våra fönster.

Våra hundar satt i sin lina ute på tomten, och som små hundar gör så skäller när dom ser nått.

Tanten har tidigare gått ner till våran bil uppfart och skriker åt våra hundar. Vilket nu resulterar i att taxen tar fart mot henne och knäppet på linan gick av. Hon säger nu att vi inte kan ha hundarna lösa, vi ber om ursäkt, för att linan gick sönder. Vi säger att: Du ser väl att han har koppel på sig. Hon säger då att vi måste väl köpa koppel osv.

Vid detta lag (efter ett år) har jag tröttnat på att hon stirrar på oss, och in i vårat hus osv. Så jag ber henne gå ut från våran tomt, och då säger hon att hunden har varit utanför våran tomt, och att hon inte står på våran tomt. Hon stod då 3 meter in på våran tomt och jag säger att hon ska backa.

Hundarna skäller ibland och är ibland själv hemma. Jag försöker att ta med dom så mycket jag kan.

Till råga på allt så har jag sett henne på andras tomter och terrasser också. Plus jag skulle bli galen om jag ser henne inne på min tomt igen.

Denise


Hej Denise

Du har ingen direkt fråga till oss i de som du har skrivit. Men vi antar att du vill ha svar på vad som gäller för dig som hundägare, och vad din granne har rätt att gör och inte göra.

För det första är de du som hundägare som har ansvaret för att dina hundar hålls under uppsikt av dig som ägare och inte uppträder störande för omgivningen. Var gränsen går för att skällande hundar skall anses vara störande. Är svår att svara på exakt. Men står en hund och skäller hela dagen och natten lång, och den börjar så fort något råkar prasslar i buskarna. Så anser man att det är ett störande skällande ljud, och om de är så högt att man hör det högt och tydligt flera hundra meter bort osv. Men det är miljökontoret i den kommunen där du bor som mäter, samt avgör om en skällande hund skall anses vara störande eller inte.

Eftersom du normalt sett har dina hundar kopplade, så får man anse att de var en olyckshändelse att kopplet gick sönder och att hunden kom lösa på grund av detta. Du har där med inte brustit i ditt ansvar som hundägare i den aktuella händelsen.

Din granne tanten har inte rätt att vistas inne på din tomt. Gör hon detta utan din tillåtelse, och inte avlägsnar sig efter att du har uppmanat henne om lämna din tomt. Så gör tanten härmed sig skyldig till olaga intrång på annans egendom, och detta är straffbelagt om de upprepar sig flertalet gånger.

Det är lika så med att stå och försöka titta in genom någons fönster. Detta kan bli tal om ofredande om man gör detta upprepade och flertal gånger in genom fönsterna till någons bostad, och detta är också straffbelagt enligt brottsbalken.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar