2015-06-30

Får polisen provocera fram brott och får polisen hålla på med fortkörning och vårdslöshets i trafiken?

Hej.

Jag körde bil från Varberg till Malmö. Vid Falkenberg kör jag om en bil och ser det kommer en bil i väldigt hög hastighet bakom mig. Den kör i den höga hastigheten rakt upp i baken på mig, så jag fick fly in i högerfilen direkt efter min omkörning. Han körde väldigt nära för att få undan mej. Jag kände det som om att jag hade inte på vägen att göra. Så jag gjorde likadant på honom och han flytta sig. Sedan la jag mig i högerfilen för nu tyckte jag det var jämt.

Han kom upp bakom mig och satte på blåljusen, och sen åkte jag på fortkörningsböter, och han tog mitt körkort. Jag sa att om han inte hade provocerat mig hade detta aldrig hänt.

Detta hade aldrig hänt om han inte provocerat mej. Får polisen provocera fram brott? Är det en provokation ??

Kjell


Hej Kjell

Polisen i Sverige får inte arrangera och provocera fram brott så som dem får i till exempel USA.

Har polisens avsikt och agerande varit att reta upp och stressa dig, också att du skulle begå fortkörning över den tillåtna hastigheten, så är det en otillåten provokation som polisen har gjort och utövat.

Men att bevisa detta och få en polis fälld för detta är väldigt svårt. Detta eftersom man måste kunna bevisa att polisen mål och syfte har varit att få dig att begå fortkörningen.

Däremot måste man fråga sig varför polisen själva ifrån första början ägnande sig åt fortkörning när dem körde ifatt dig i väldigt högfart bakifrån. Plus höll polisen avståndet till dig som var framförvarande bil, med lika många meter emellan er och som ni då körde i kilometer, och följde dem 3 sekunder regeln angående avståndet när dem kom ifatt dig på motorvägen?

För polisen har inte rätt att köra över hastighetsgränserna i Sverige om dem inte är på en utryckning till ett brådskande polisuppdrag. Kör polisen för fort vid övriga tillfällen, så gör dem sig lika skyldiga till fortkörning och precis som vilken vanlig bilist.

Plus håller man inte avståndet till framförvarande bil och 3 sekunders regeln, så gör man sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Detta gäller även för polisen, och när dem kör ifatt dig vid de första tillfället vid din omkörning, och detta innan dem kör upp bakom och stoppar dig för att ge dig böter.

Så frågan är: Hade polisen en utryckning och därmed rätt att köra för fort när dem körde ifatt dig från första början? Å höll polisen avståndet till framförande bil när dem låg bakom dig, och eftersom du var tvingad att vaja undan in i höger körfält när dem låg bakom dig?

Detta är frågor som inte vi kan besvara eftersom vi inte har all fakta. Men som är mycket intressanta ställa sig och få ett svar på. För om polisen begått fortkörning samt inte hållit avståndet till framförande bil, så kan man dra slutsatsen av detta. Att polisen har begått två brott, och därmed provocerat fram dig till att begå fortförning, och detta på grund av polisen olagliga agerande.

Dem som utreder när ett misstänkt brott har begåtts av polisen, är den särskilda åklagarkammarensom finns på länken här.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar