2015-03-16

Hur skiljer man sig, och vad händer vid en skilsmässa, och vad har jag juridiskt rätt till?

Hej!

Efter olyckliga händelser från min partner, hänvisade jag honom till att flytta till annat boende för två månader sedan. En polisanmälan har även gjorts mot honom vid samma tidpunkt för misshandel.

I samband med detta har jag ansökt om skilsmässa. Vilket kan bara göras efter en ny prövning till augusti 2015 fick jag mig till kännedom, och detta eftersom mannen i fråga inte tidigare också skrivit under våran skilsmässa. De tillämpar lagen om att det finns ett barn finns i hemmet, och därför måste 6 månaders betänketid råda. Barnet är mitt sedan tidigare.

I samband med detta har mannen i fråga inte tagit sitt så kallade ansvar gällande äktenskap, och har hållit sig undan gällande mina önskemål om eventuellt en bodelning och delad ekonomi mm. Mannen hade inga ägodelar eller tillhörigheter i sin ägo när vi ingick äktenskap .Men jag lät honom ta med sig mycket från mitt tidigare hem, för att inte behöva få så kallade fler följder från honom.

Han skulle tillsvidare även hjälpa mig med hälften av boendekostnaden, eftersom han har en månadslön i nuläget på 23 000 kr och min aktuella lön på 10 000. Hans boendekostnad ligger på 2000 kr sedan en månad bakåt. Vilket han nu inte heller har betalat sin del av hyran, och det har även visade sig att han har ett kriminellt förflutet.

Jag undrar hur jag eventuellt kan gå tillväga eller vilka rättigheter jag kan yrka på.

Mannen har sedan någon vecka bakåt. Även gjort allt för att vända sitt eget agerande och skador, gentemot mig och min familj. Han har arrangerat och låtit oss få polisanmälningar för händelser som vi inte har någon inblandning i. Gjort allt för att försöka stressa och provocera. Han har även nu snabbt skaffat sig ett nytt förhållande med en kvinna som han även ingått förlovning med trots att han enligt lag är gift med mig ännu.

Tack på förhand för råd och svar. Mvh Anna


Hej Anna

Det är alltid mycket tråkigt och inte minst jobbigt för alla som blir inblandade när det blir en sådan här stor process.

Rent juridiskt om din man trakasserar dig per telefon, e-post eller besöker din bostad, så kan du vända dig till polisen och lämna in en begära om ett kontaktförbud. Det innebär att han inte får kontakta dig på de olika sätt fram över som kontaktförbudet säger.

Angående skilsmässan. Är de inte mycket man göra än att vänta tills betänketiden på 6 månader har gått, och därefter kan ni få er skilsmässa godkänd.

Eftersom ni inte haft något äktenskaps förord när ni gifte er. Så blir all egendom som fanns när ni gifte er, alltså er gemensamma egendom nu, och kommer därför att delas lika emellan er nu när ni skiljer er. Därför är det alltid viktigt att man vänder sig till någon juridiskt kunnig när man blir sambo eller gifter sig, så man kan lösa denna typ av frågor redan innan när man är vänner, och därmed slipper man en massa otrevliga överraskningar och kostnader framöver.

Du kan kräva din man på att han skall betala sin del hyran eftersom han lovat det. Men vid en tvist i domstol om detta. Så måste du ha någon form av skrivet avtal eller liknade så du kan bevisa att han har lovat detta. För om de bara är ett muntligt löfte, så står nu ord mot ord och då är frågan vem er som domstolen skall tro på.

Beroende på vem som är far till barnet, så kan du eventuellt få ekonomisk ersättning av barnets far om du har vårdnaden om barnet.

Att man förlovar sig i Sverige är inte en jurist bindande avtal eller liknade. Så rent juridiskt kan man förlova sig med hur många som helst, och detta utan att de blir varken olagligt eller är juridiskt bindande. Moraliskt är en helt annan sak, och som vi inte jobbar med att besvarar här.

Samt att resten av det du skriver är inte direkta juridiska saker. Utan mer av sociala och ekonomiska frågor, och som du säker verka behöva hjälp med. Därför rekommenderar vi dig att i dessa delar att vända dig till någon av kvinnojourerna som finns i Sverige, och som gör ett fantastiskt bra jobb.


Du hittar oftast kvinnojouren där du bor på din kommuns hemsida, eller om du ringer direkt till kommunen där du bor.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar