2015-01-14

Uppehållstillstånd för egen företagare med familje EU medborgare

Hej.

Se våra svar i kursivstil efter respektive fråga som du har ställt här. 

Jag är rysk medborgare och jag är gift med EU- medborgare. Jag har 2 barn som är också EU-medborgare och som deras pappa. Jag har fått uppehållstillstånd på grund av att jag är familjemedlem till EU-medborgare i 2013.

Jag har hört att nu är nya regler för EU- medborgare som gäller att om man inte hittar jobb på 3 månader så måste hela familjen åka till sitt hemland i EU.

Är det så att om min man inte jobbar så får vi inte stanna kvar i Sverige?

Du har helt rätt: EU-medborgare har rätt att åka till ett annat EU-Land och söka arbete i 3 månader. Hittar man inget arbete inom 3 månader, så måste man åka tillbaka till sitt hemland i EU. 

Jag klarar ekonomin själv och jag driver ett eget företag. Kan det påverka att man få stanna kvar?

Eftersom du driver ett företag i Sverige och har på så vis arbete. Så kan du ansöka om ett arbetstillstånd, och detta istället för att du har ett anhöriguppehållstillstånd som du har idag. 

Arbetstillstånd får man på 2 år i taget, och man kan få arbetstillståndet förlängt med ytterligare 2 år till, och detta om man kan visa upp att man har haft arbetet och minst tjänat 13 000 kr/månad.

Efter 4 år med arbetstillstånd kan man ansöka om ett fast uppehållstillstånd, och man brukar få de om man uppfyller ovanstående villkor. 

Om du har uppehållstillstånd, så kan övriga familjemedlemmar ansöka om att få uppehållstillstånd som anhöriga till dig.

Med vänlig hälsning  Maria

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar