2017-03-28

Hur räknar jag vid en bodelning när jag ska köpa ut min partner och make samt man eller fru och maka från vårt gemensamma hus och bostad?

Hej

Jag och min man ska skiljas och vi har ett hus med gemensamma lån. Hur räknar jag vid bodelningen när jag ska köpa ut min man?

Marknads värde: 3 500 000 kr
Inköpspris inkl. lagfart: 2 560 520 kr
Mäklararvode: 90 000 kr
Uppskovsbelopp min man: 332 157 kr
Uppskovsbelopp jag: 85 690 kr
Övertagande av lån: 2 433 125 kr

Lösöre har vi kommit överens om.
Våra CSN-lån står vi själva för.

Tack på förhand//
Ewa


Hej Ewa

Formeln är huset försäljningspris minus låneskulder och försäljningskostnader, och sedan delas en eventuell vinst eller förlust lika mellan er.

Så i det här räkneexemplet blir det: Marknadsvärde / Försäljningspris 3 500 000 kr minus låneskulder 2 433 125 kr och mäklararvode 90 000 kr, och som ger en vinst på 976 875 kr.

Den totala vinsten i detta fallet blir 976 875 kr, och eller om det varit en förlust skall denna också delas lika mellan er. Detta blir alltså 488 437,50 kr i vinst och som ni skall ha var för sig när bodelningen är klar.

Så den maken eller makan och partnern som vill köpa ut den andra ifrån huset måste betala denna maken eller makan och partnern 488 437,50 kr.

Eventuella uppskovsbelopp som varje part har dras av enskilt av respektive part i sin egen deklaration när denna parten säljer sin andel i huset.

Räkneexemplet grundar sig på att ni inte har något äktenskapsförord mellan er, och att ni har betalat lika mycket var i kontantinsats när ni köpte huset.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar