Hej,
Jag och min fru köpte en bil från
bilfirma för ett år sedan, och för ca. en månad sedan när vi
skulle bytta in bilen mot en nyare bil visade sig att mil antalet på
bilen har skruvats ner.
Vi fick kopia på en rapport från
Carfax och där finns alla service, besiktning etc och helt plötsligt
innan vi köpte bilen har mil antalet skruvats ner.
Enligt serviceboken har man bytt kamrem
på bilen med de mil antal som bilen såldes med. Men enligt carfax
har man endast bytt olja och oljefilter tre dagar tidigare än
stämpeln i boken med mycket högre mil antal.
Ingen bilfirma vill nu ha med denna bil
att göra, och bilfirman som vi har köpt bilen av hävdar att
verkstaden har bara gjort fel, och att det är mänskliga faktorn,
och att de har ingen skyldighet att ta tillbaka bilen, utan att det
enda de kan erbjuda. Är att stämpla nytt mil antal i boken med
dagens datum och detta trots att bilen har både varit på service
och besiktning, och detta efter att vi har köpte den och dessa mil
antal finns registrerade.
Nu vet vi inte ens om kamrem har bytts,
dessutom när vi köpte bilen fanns det några tecken på kommande
rost fläckar på bilen. Men eftersom det fanns fem år kvar av
rostgarantin sa de att VW kommer att åtgärda detta och hänvisade
oss till VW verkstaden. Men efter flera besök vägrade både
bilfirman som sålt bilen och VW verkstaden att gå med på att
åtgärda rosten, och erbjöd oss i stället att fixa det mot
betalning.
Vad har vi för rättigheter? Vi vill
häva köpet och betala för mil antalen som vi har nyttjat bilen,
och vi kräver att får ersättning för dem kostnader i form av
service, besiktning och ränta som vi haft. Men bilfirman som har
sålt bil vägrar.
Med vänliga hälsningar
Chris
Hej Chris
Eftersom att du kan bevisa med hjälp
av Carfax rapporten. Att bilen som du köpte var behäftad med sådana
allvarliga fel, och som bilförsäljaren skulle har kollat upp samt
informerat dig om. Så har du enligt konsumentköplagen rätt att få
köpet hävt, och därmed få ersättning för dem kostnader som du
har haft. Samt då gör man avdrag på själva återbetalningen av
köpet, och för den delen som du har utnyttjat bilen.
Eftersom att bilfirman vägra att häva
köpet. Å eftersom du har så bra bevisning som Carfax rapporten,
och som både redovisar exakt vad som hänt och vad som är felet,
och vem som har orsakat själva felet och som därmed är
ersättningsskyldig.
Gör att vi rekommenderar dig att vändadig till Allmänna reklamationsnämnden, och be dem om att avgöra
ärendet, och få ett beslut av dem på att du har rätt till att få
köpet hävt.
En anmälan och ett avgörande av
ärendet i Allmänna reklamationsnämnden är helt gratis. Men
nämnden är ingen domstol, utan utgör bara en rekommendation. Cirka
70 % av alla företag följer Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Skulle bilfirman inte följa Allmänna
reklamationsnämndens beslut. Så kan du alltid stämma företaget
vid domstol, och begära att domstolen skall fatta ett beslut om att
köpet skall hävas.
Fördelen med att få prövat ärendeti Allmänna reklamationsnämnden är att det är helt gratis, och då
om du senare måste stämma bilfirman för att få dit köp hävt.
Och detta p.g.a. av att bilfirman vägrar att följa rekommendationen
ifrån Allmänna reklamationsnämnden. Så kommer domstolen att läsa
Allmänna reklamationsnämndens beslut, och med största möjliga
sannolikhet kommer domstolen att komma fram till och fatta exakt
samma beslut som Allmänna reklamationsnämnden har gjort.
Men att lämna in en stämningsansökan till domstol kostar idag ifrån 900 kr och uppåt i avgift, och den part som
förlorar målet få betala (ombudens arvode) rättegångskostnaderna.
Å med tanke på dessa kostnader, så kan de vara bra att man först har fått ärendet prövat helt gratis i Allmänna reklamationsnämnden,
och man minimerar därmed riskerna med att förlora tvistemålet i domstol.
Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?
Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.
Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.
Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar