2014-03-02

Lagligt sätt att inkassera skuld på kronofogden pga annan person

Hej

En vän utan svenskt medborgarskap kom till mig och frågade om jag kunde vara snäll o skriva en bil på mitt namn som han ville köpa, det jobb han kunde få krävde en bil, och dem svenska myndigheter som vi pratade med sa att ett jobb var första steget emot ett liv i Sverige och för att man skulle kunna registers sig som ägare för en bil.

Jag sa JA, då jag var blåögd och fick bilden av att han skulle jobba och få uppehållspapper och egen identitet som då också skulle berättiga till att kunna äga och vara registrerad för en svensk bil.

Idag sitter jag med bilen på mitt namn. Och nu p.g.a. fogdeskulder kan jag heller ej införskaffa en egen bil till då de genast troligtvis skulle ta någon av dessa både bilarna i beslag, och därför kan jag alltså inte heller köpa den andra bil till hushållet som behövs.

Bilen som står i mitt namn är värd ca 7-10 000 idag. Plus jag har också någonstans mellan 30-40000 på fogden nu p.g.a. parkeringsböter som han har dragit på sig (alltså på mig) som i januari 2015 kommer ingå i det som då ska utmätas på min lön.

Vad gör jag – Vad kan jag göra för att bilen skall komma bort ifrån mitt namn, och kan jag få han att stå för och betala dem skulder han har försatt mig i?


Hej Jimmy

Det var en mycket tråkig historia att läsa, och speciellt med tanke på att du bara har varit vänlig med att ställt upp och försökt att hjälpa en annan person.

Det finns två saker du kan göra.

För det första kan du vända dig till kronofogdemyndigheten, och be dem om att utmäta samt ta bilen i beslag i förstahand för dina skulder som du har hos kronofogdemyndigheten.

På det här viset tar och får kronofogdemyndigheten kontroll över bilden, och när kronofogden säljer bilen får dem in en del pengar som dem kommer att räkna av som en avbetalning gentemot dem skulder som du har till dem. Plus på det här viset får du även ett slut på att skulderna inte kan ökar mer, detta eftersom han inte har och kan använda bilen längre och därmed inte kan få fler parkeringsböter osv.

Efter att bilen är såld och den resterande skuld nu återstår hos hos kronofogden kommer du får att betala av och in till kronofogden.

För det andra och därefter kan du nu kräva och därmed stämma han som använt bilen för dem kostnaderna och på de pengarna som du har blivit tvingad att lagt ut och har haft på grund av att han har nyttjat bilen.

Men tänk på att du måste nu kunna bevisa att han nyttjat bilen, och att det är han som är den ansvariga för dessa kostnaderna m.m. Å detta kan vara väl så svårt att bevisa om det inte finns något avtal mellan er osv. Plus har han inga pengar eller tillgångar, så finns det gammalt ordspråk som säger: - Att man kan inte lugga en flintskallig person.

Så innan du ger dig på och in i denna andra delen. Rekommenderar vi dig att ta kontakta med en jurist som kan gå igenom saken och göra en bevisvärdering av möjligheterna, samt göra en ekonomisk bedömning om han har några pengar och om det därmed skulle vara lönt att kräva honom på dessa kostnader och pengarna.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

1 kommentar:

  1. Tusen tack för bra gensvar, att få bort bilen fr mitt namn så jag kan köpa en egen är prio ett, det andra är trots allt bara pengar men kommer rådgiva o se om förutsättningar finns att gå vidare i den frågan. Åtwr igen TACK!!! MVH Jimmy

    SvaraRadera