2017-01-02

Kan man ansöka om uppehållstillstånd som anhöriginvandrare till sin partner i Sverige även från ett annat land än sitt ursprunliga födelseland?

Hej,

Jag har lite frågor kring hur det fungerar att flytta tillbaka till Sverige tillsammans med en partner som ej är EU-medborgare. Jag har mejlat Migrationsverket utan att lyckats bringa någon klarhet i detta.

Jag är svensk medborgare bosatt i Spanien, jag har det gröna Residencia-kortet samt är folkbokförd i Spanien. Min man är tredjelandsmedborgare och har rätt att bo i Spanien. Jag studerar och han har fast jobb, vi är båda inskrivna i Seguridad Social.

Om vi nu skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, hur går vi tillväga då? Om man ska lämna in en ansökan om uppehållstillstånd p.g.a. anknytning så måste ju jag bo och jobba i Sverige, hur påverkar det min mans rätt att stanna i Spanien under tiden? För jag antar han måste vara bosatt utanför Sveriges gränser under tiden som ansökan behandlas av Migrationsverket. Till saken hör att han kommer från ett land där homosexualitet är kriminellt så att åka tillbaka dit och ansöka är inte ett alternativ.

Jag har läst att man som återvändande svensk kan ha rätt till så kallad uppehållsrätt i Sverige i och med att jag har utnyttjat min rätt till fri rörlighet inom EU som EU-medborgare och då får nära familjemedlem följa med, men det låter ju för bra för att vara sant att det skulle vara så enkelt… Har ni någon information om hur det fungerar? Vilka rättigheter man har etc.

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar
Emil


Hej Emil

Du som svensk medborgare får flytta tillbaka till Sverige utan några problem, och det räcker med att du registrerar dig som bosatt i Sverige i folkbokföringsregistret.

Men din partner som inte är svensk medborgare måste ansöka om uppehållstillstånd som anhöriginvandrare till dig för att få komma hit och bosätta sig här i Sverige.

När man gör sådan ansökan är det precis som du själv skriver. Att det skall ske innan ens partner har kommit hit till Sverige och från sitt hemland.

Men det står inget i lagen om att den som ansöker om uppehållstillstånd som anhöriginvandring måste befinna sig i eller skall göra det ifrån sitt födelse land. Så rent juridiskt kan din partner bo kvar i Spanien och ansöka därifrån om att få komma hit och bo med dig när du flyttat hit, och detta eftersom det nu är hans hemland.


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar