2017-01-16

Hur mycket måste jag tjäna och hur stor bostad måste jag ha för att min partner skall få komma hit och få uppehållstillstånd som närståendeinvandrare och bli sambo med mig?

Hej!

Jag är svensk och har svenskt medborgarskap, min pojkvän bor utomlands och vi vill nu ansöka om uppehållstillstånd till honom i Sverige så att vi kan bo sambo. Jag ser att det har kommit nya lagar angående försörjningskraven från och med 2016. Det är så att jag studerar och får studiebidrag, men jobbar även vid sidan om, så min totala inkomst brukar landa kring 9000kr i (lön+studiebidrag), och ibland mer, beroende på hur mycket jag jobbar.

Min fråga är om detta räcker som försörjning för oss två?
Vad är det för bevis som jag ska skicka in på att jag får lön varje månad?
Funkar det bra med lönespecifikation?
Är det jättestrikt med försörjningskraven?

Bostaden ska enligt försörjningskravet också helst ha ett vardagsrum, sovrum och kök/kokvrå. Jag bor i en rymlig etta, alltså har jag inget separat sovrum.

Tror du att de kan bevilja honom ändå?

Tack på förhand!
Sejla


Hej Sejla

Försörjningskraven är att du måste tjäna så mycket pengar i månaden så att ni båda kan leva på dina inkomster.


Avseende detta kravet är migrationsverket väldigt strikta på att du och ni skall kunna uppfylla.

Det brukar räcka med att du skickar in kopia dina lönespecifikationer samt själv deklaration. I bland efterfrågar dem kompletterande uppgifter om inkomsten det ligger på gränsen.

Angående bostadens storlek är dem inte riktigt lika strikta eftersom ni inte har barn som skall tillsammans med er. Framhåll gärna hur många kvadrat lägenheten är på om den är stor och att på så viss lätt kan bo två vuxna där.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar