2016-05-18

Måste jag anlita både en svensk och dansk jurist eller advokat vid upprättadet av ett arvskifte, testament avseende enskild egendom som någon skall ärva?

Hej på er.

Jag är dansk medborgare och bor i Sverige.  Min dotter är dansk medborgare och bor i Danmark.

Fråga: måste jag ta en dansk advokat ochså eller räcker det med en svensk för att säkra att min dotter får den del av arvet efter mig som står i Danmark, och som är enskild egendom?

Jag tar så självklart en svensk advokat för den del av arven ,som befinner sig i Sverige .

Med vänlig hälsning
Susanne

Hej Susanne

Det räcker med att du anlitar en svensk jurist som oss här eller en advokat, också länge som han kan dansk lag.

Hittar du ingen svensk jurist eller advokat som kan dansk lagstiftning på området arvsrätt. Så rekommenderar vi dig att anlita även en dansk advokat för den danska delen av arvet.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar