2016-05-16

Kan man häva ett inköp av en bil när man har köpt in bilen av en privat person, och i så fall vilka lagar är det som gäller?

Hej!

Jag köpte en husbil och glömde kvar kvittot hos säljaren där jag och en vän hämtade husbilen. Säljaren lovade att skicka det vilket han inte gjort.

Bilen verkade bra, vi körde den något varv och jag berättade att jag inte vet så mycket om bilar och jag hade ställt en del frågor som jag har på sms och även fått svar på som också är beskrivet i den reklamation som är beskriven nedan och skickades till den privata säljaren för att häva köpet.

Reklamation:

Jag Lina NNNNN XXXXXX-XXXX häver genom detta e-mail köpet på husbilen med registreringsnummer NNN XXX då köpet genomfördes på felaktiga grunder.

På sms finns information om att köparen frågar om det finns några fel på bilen och säljaren menar "inget som jag direkt kan komma på. En liten service av motorn inför säsongen hade man kunnat kosta på". Köparen frågar också om kamremmen behöver bytas ut, och svaret är att den "kan väl bytas ut om ett par tusen mil". Köparen frågar om växlarna går utan problem och om kopplingen är bra och säljaren svarar att "den går bra och det är inga konstigheter". Vidare "drivlinan är från 77 men alltid väl omhändertagen" och "bodelen helt renoverad".

Överenskommelsen om köpet ägde rum 30:e april och då även handpenningen på 5000 kr swishades, vilket finns dokumenterat.

Vid inlämning hos reparatör då husbilen inte gick att köra upptäcktes flera allvarliga fel:

  1. Bromsoljan läcker, det gavs ingen information om det.
  2. Vid start måste man använda startgas vilket sades bero på att den var kall, men det behövdes göras vid varje start vilket inte är ok, så det beror inte på att den är kall. Felaktig information.
  3. Vattenslangen läcker till kylaren. Ingen information om detta fel. I en bil bör man fylla på vatten till kylaren, men inte flera gånger under en resa. Det säger sig självt att det kan sluta i katastrof om man inte påtalar detta.
  4. Drivlinan fungerar inte som den ska, det är fel vid urtrampningslagret eller kopplingen och det rasslar i motorn när kopplingen släpps upp. Ingen information om felet.
  5. I bodelen har det läckt in vatten och det är fuktskadat. Ingen information om felet.
  6. Kamremmen är så sliten att den bör bytas direkt och kan inte alls gå ett par tusen mil. Felaktig information.

Jag vill häva mitt köp vilket jag har rätt till under två år enligt konsumentköplagen

Jag har lagt ned 46 000 kr på en husbil som enligt reparatören borde skrotats och inte har någon möjlighet att repareras till körbart skick, och står nu utan bostad under sommaren då jag hyrt ut min lägenhet i syfte att bo i denna. 46 000 kr är alla mina besparingar. Jag kan inte ens använda bodelen då det är en tidsfråga innan den möglar. En seriös bilhandlare gör inte så här. Jag hoppas att du förstår allvaret i detta och ordnar upp det med mig så snart som möjligt. Det handlar om anständighet och goda rekommendationer.

/Lina 

Säljaren svarade på detta mejl enligt texten som är bifogad.

Nu undrar jag om det är någon mening att ta detta till tingsrätten?

Säljaren nämner att jag har sagt till reparatören att det inte är så noga att fylla på vatten i kylaren, och det är en ren lögn. Självklart är det viktigt med vatten i en kylare men inte något man kollar flera gånger under en resa om inte säljaren säger att det är ett problem. Och man kan se från vår sms-konversation att han inte nämner detta när jag frågar om det finns några problem och han menar alltså att det skulle uppkommit som "normalt slitage" (finns i sms) men normalt slitage händer inte på samma resa eller två resor efter att man köpt den.

Frågan igen alltså ; har jag någon chans att vinna i tingsrätten?

/Lina


Hej Lina

Vi har läst igenom både din och din motpartens svar.

Samt det är domstolen som dömer utifrån den bevisning som båda parterna lägger fram i en tvist i tingsrätten.

Men en tänk på att det är du som stämmer motparten som måste kunna bevisa att alla felen fanns på husbilen när du köpte den, och dessutom skall du bevisa att säljaren inte har upplyst dig om dessa felen på husbilen när du köpte den. I annat fall riskerar du att förlorar tvisten i tingsrätten på dem punkterna som du inte kan bevisa dessa två olika kriterierna och som krävs för att vinna en tvist som denna.

Plus det är ingen advokat eller jurist som exakt kan svara på din frågan. Om vem av er som vinner en tvist i tingsrätten. Detta eftersom det är endast domstolen som dömer, och det är inte vi som är jurister eller advokater som gör detta, utan vi lägger bara fram bevis samt fakta och vilka lagrum som är tillämpliga i det aktuella fallet.   

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar