Hej.
Har vi som bostadsrättsinnehavare rätt till avdrag på månadsavgiften om bostadsrätten har skador eller bristande funktionalitet? (Eller hade vi haft det om vi agerat mer aktivt från början?)
Vi har under fem års tid nu dragits med:
1: Skadade innertak i badrum och sovrum p.g.a. vattenläckage. Vi upptäckte 2011 att det droppade vatten från taket. Vid anmälan bad vi om skyndsam hantering för att undvika stora skador på våra innertak.
Har vi som bostadsrättsinnehavare rätt till avdrag på månadsavgiften om bostadsrätten har skador eller bristande funktionalitet? (Eller hade vi haft det om vi agerat mer aktivt från början?)
Vi har under fem års tid nu dragits med:
1: Skadade innertak i badrum och sovrum p.g.a. vattenläckage. Vi upptäckte 2011 att det droppade vatten från taket. Vid anmälan bad vi om skyndsam hantering för att undvika stora skador på våra innertak.
Idag mars 2016 har vi ännu inte fått
besked om att det är åtgärdat. Innertaken har flagnad färg och
bruna fläckar.
Under hela processen har vi aldrig fått
information om vad som händer om vi inte själva kontaktar styrelsen
för status. Mejlkonversationen är massiv
2: Från att vi flyttade in 2010 har vi noterat dålig ventilation i duschrum. Dålig luft och lång tid innan fukten försvinner.
2: Från att vi flyttade in 2010 har vi noterat dålig ventilation i duschrum. Dålig luft och lång tid innan fukten försvinner.
En OVK-besiktning 2009 utmynnade i att
ventilationen måste justeras på flera punkter. Vid mätningar i
vårt duschrum konstaterades undermålig ventilation.
2014 genomfördes en ny genomgång av
samtliga lägenheters ventilation samt ventilationskanaler gjorts.
Även då konstaterades undermålig ventilation i vårt duschrum.
2015 kunde vi läsa på föreningens
hemsida att vi nu har en godkänd OVK. Vi hade fortfarande problem
hos oss.
2016 genomför vi renovering av
duschrum p.g.a. fuskrenovering i samband med stambyte 2008. Att det
var fusk konstaterades då det gamla revs ner. Orsaken till
renoveringen var en golvbrunn som inte gick att få tät med stank
från avlopp som följd.
Även det var känt av styrelsen. Vi
vet att flera av våra grannar lider av dålig lukt i deras
bad/duschrum.
Inför renoveringen frågade vi
föreningen om vi fick installera en fläkt som startar när det är
hög fuktighet. Nej var det klar svaret.
Däremot kom en ny firma för att
besiktiga ventilationen. Dom konstaterade snabbt att utsuget var för
dåligt. Identifierade orsaker var att fläktarna gick på för låg
effekt samt att rensningsluckor inte var stängda.
Samtidigt hittade dom att det var stopp i ventilationskanalerna för köket. Åtgärd vara att riva ut vår klädkammare, slå upp ett hål i väggen och rensa kanalerna.
Som vanligt får vi ingen information
om vad som händer utan jag får jaga ventilationskillen som meddelar
att fläktarna är åtgärdade och dom väntar på besked från
styrelsen om när dom kan komma in i alla lägenheter för att mäta
in ventilationen.
Vi märker i alla fall att det fungerar
bättre nu 5 år och 9 månader senare.
3: Ingen värme i duschrummet. Återigen, när vi flyttade in konstaterade vi hur kallt element i duschrummet var. Vi testade att lufta utan resultat.
3: Ingen värme i duschrummet. Återigen, när vi flyttade in konstaterade vi hur kallt element i duschrummet var. Vi testade att lufta utan resultat.
Skickade in felanmälan till
fastighetsförvaltaren som kom och spolade igenom elementet. Men det
hjälpte inte.
Ett par år senare kom en lokal firma och tittade på elementet. Bytte termostat knackade lite och sprang upp och ner i källaren. Då blev det en aning bättre. Lite ljummet på övre delen av elementet medan undre delen fortfarande var kall.
Som vanligt var det radiotystnad från förvaltare och styrelse.
Vid kontakt med styrelsen fick då till svar att "när man bor högst upp" så blir trycket så lågt att det varma vattnet inte kommer upp i samma utsträckning. Nonsens tycker vi men körde fast hela tiden.
Vi blev även trötta på att på att
behöva tjata hela tiden. Det är inte vår ambition att vara en så
kallad "besvärlig" bostadsrättsinnehavare.
I samband med renoveringen 2016 bytte vi ut (efter styrelsens godkännande) elementet mot en vattenburen handdukstork med el-patron.
Vad hände då? Jo, vips så har vi ordentligt varmt i duschrummet nu 5 år och 9 månader senare.
Vänligen
Arne
Hej Arne
Så som du beskriver ditt ärende med
dem brister och fel som har funnits i din bostadsrättslägenhet, och
att du nu har anmält dem direkt när du har upptäckt dem till
bostadsrättsföreningen.
Gör att du nu har din full rätt till
en prisreducering och ett prisavdrag på själva månadsavgifterna
för och på din bostadsrättsavgift, och detta gäller under hela
den tidsperioden som detta har pågått, och så länge som det inte
har fungerat, och detta under hela denna tidsrymden som har gått och
inte själva felen har blivit avhjälpa och åtgärdade av
bostadsrättsförningen.
Men eftersom du har anmält felen
direkt kan du nu inte hållas ansvarig för att
bostadsrättsföreningen nu själva har valt att både vara inaktiva
och passiva med att åtgärda dess fel och brister, och som du nu har
påpekat.
Detta gör att bostadsrättsföreningens
egen motvilja mot att lösa dessa problemen under en så här extremt
lång tidsperiod som du nu här beskriver. Innebär att
bostadsrättsföreningen egen inaktivitet och passivitet från deras
sida. Nu även ger dig den fullständiga rätten till att även kräva
bostadsrättsföreningen på ett mycket kraftigt skadestånd, och
detta utöver de redan begärda prisavdraget och prisreduceringen som
du nu redan har rätt till och skall ha på din månadsavgift.
Allt detta på grund av
bostadsrättsförningen egen inaktivitet och passivitet för att dem
inte har åtgärdat och avhjälp dessa felen och bristerna inom en
skälig tidsram och tidsperiod kan som man utgå ifrån, och detta
ifrån de att du har påtalat och anmält felen till
bostadsrättsföreningen.
Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?
Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.
Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar